7 Ekim 2025
SketchUp 2026.0
26.0.429 Win 64-bit
26.0.428 Mac 64-bit
SketchUp 2026.0’da Neler Yeni?
SketchUp for Desktop
SketchUp’ta İş Birliği – Artık SketchUp modellerini
özel davetle paylaşabilir veya herkese açık bir bağlantı oluşturarak
paylaşabilirsiniz. Modellerinizi paylaştığınız kişiler modeli gezebilir, ölçüm
alabilir, yorum bırakabilir ve hatta güncellemeleri gerçek zamanlı görebilir.
Görselleştirme – SketchUp 26.0, Ambient Occlusion
için Distance Multiplier ve renk kontrolleri, bir malzemenin roughness
map’ini tersine çevirme (invert) ve malzemelerinizi görüntülerken tercih
ettiğiniz thumbnail’ı seçme gibi özellikler sunuyor.
Performans – SketchUp 2026.0 bellek ve çalışma
verimliliğini artırarak SketchUp’ı daha verimli, hızlı ve güvenilir hâle
getirir. Bu iyileştirmeler özellikle büyük modellerle çalışırken fark edilir.
Live Components – SketchUp 2026.0, Scale tool , için grip’ler ekleyerek Live
Component’ları inference ile yerleştirip boyutlandırmanıza olanak
tanır. Ayrıca Paint tool ile bir bileşenin ön tanımlı
seçenekleri dışında malzeme uygulayabildiğiniz için, Live Component boyama
deneyimine yönelik bir dizi iyileştirme eklendi.
Modelleme İş Akışları ve Arayüz Güncellemeleri –
SketchUp 2026.0, scale, rotate, scene ve inference
alanlarında çeşitli önemli iyileştirmeler içerir.
Activations Yönetimi – Artık SketchUp for Desktop’tan
çıkmadan tüm activation’ları sıfırlayıp mevcut cihazınızı
yetkilendirebilirsiniz.
Birlikte Çalışılabilirlik – SketchUp 2026.0, DWG
içe/dışa aktarımında doğruluk ve verimlilik iyileştirmeleri sunar. Buna hatch
desteği ve section plane’lerin korunması dâhildir. IFC dışa
aktarma iş akışı da geliştirilmiş, IFC 2x3 ve IFC 4 tek bir dosya
türünde birleştirilmiş ve Export Options genişletilmiştir.
Scan Essentials – Scan Essentials, iki yeni
point cloud modelleme iş akışı ( Texture Projection ve Mesh
Generation araçları ) içerir. Yeni Scene Manager, hem SketchUp hem
de LayOut’ta point cloud görünürlüğünü daha iyi kontrol eder. Bu güncellemeyle
ayrıca dışa aktarırken orijinal georeferenced koordinat sistemine
kolayca geri dönebilirsiniz.
LayOut
LayOut Arayüz ve Performans Güncellemeleri –
Windows’ta LayOut arayüzü güncellenen ikonografi, tray ve panel
yapılandırmaları ve toolbar özelleştirmeleriyle görünüm ve çalışma açısından
SketchUp’a daha çok benzer.
LayOut Drafting Tools – Trim, Extend, Fillet
ve Chamfer adlı dört yeni çizim aracı eklendi. Bu araçlar 2D vektörleri
oluşturma ve düzenlemede daha sezgisel ve etkili bir yol sağlar.
Scrapbook İyileştirmeleri – LayOut’un varsayılan Scrapbook’larında
Architecture kategorisi altında 2D Windows, Doors, Furniture,
Kitchen, Bath ve ilave plan görünümü People kütüphaneleri yer alır.
İçe/Dışa Aktarma İyileştirmeleri – LayOut 2026.0, DWG
işlevselliğine birden çok güncelleme getirerek, bu dosya formatını kullanırken
SketchUp Tags’lerini koruma ve bunları DWG layers olarak aktarma
dâhil, içe/dışa aktarım verimliliğini artırır.
Hata Düzenlemeleri ve Diğer İyileştirmeler
SketchUp
SketchUp'ta İş Birliği Yapma
Ne Yaptık
Artık SketchUp modellerini özel davetle paylaşabilir veya herkese açık bir
bağlantı oluşturarak paylaşabilirsiniz. Paylaştığınız kişiler modeli gezebilir,
ölçüm alabilir, yorum bırakabilir ve güncellemeleri gerçek zamanlı görebilir.
Detaylar
SketchUp 2026.0, modellerinizi paylaşmanıza ve paylaştığınız kişilerin erişim
düzeyini kontrol etmenize yardımcı olan yeni iş birliği özellikleri sunuyor. Bu
özellikler yeni Collaboration Bar içinde yer alır ve model paylaşma,
erişim seviyelerini belirleme, geri bildirim davet etme gibi işlemleri
kolaylaştırır.
Collaboration Bar ile Paylaşım
Collaboration Bar
SketchUp’ın varsayılan toolbars’larında ve Large Toolset’te
bulunur. Ayrıca Window > Collaboration Bar ile de açabilirsiniz.
Collaboration Bar’da Share’a tıklayarak modelinizi
görüntülemeleri için başkalarını davet edin. Modelinizi henüz Trimble
Connect’e kaydetmediyseniz, önce oraya kaydetmenizi isteyen bir uyarı
görürsünüz.
Özel davet göndermek için e-posta adreslerini girip
erişimlerini belirleyin. Davet edilen kişiye modeli açmak için kullanabileceği
özel bir bağlantı içeren e-posta gönderilir. Modelinizi General Access’e
ayarlarsanız, Copy Link tıklamak bağlantıyı herkese açık hâle getirir;
linke sahip olan herkes modeli görüntüleyebilir.
Paylaştığınız linkler modeli alıcının web tarayıcısında
açar. Görüntüleyiciler, belirlediğiniz erişim düzeyine bağlı olarak temel
bilgilere ve bazı ek seçeneklere erişir. Erişim seviyelerini istediğiniz zaman
ayarlayabilirsiniz. Özel davet alan görüntüleyiciler için izinler:
Owner
– Modelin sahibi her zaman tüm görüntüleme özelliklerine tam erişime
sahiptir.
View
Scenes – Modeldeki scenes’leri görüntüleyebilir, ancak modeli
gezemez veya yorum bırakamaz.
Comment
– Yorum bırakabilir, tüm kullanılabilir kamera araçlarını ve görüntüleyici
yardımcılarını kullanabilir.
General Access izinleri, herkese açık linkinizi
kullanan veya özel davet almadan erişmeye çalışan birinin modelinizi
görüntülemeye çalıştığında ne olacağını tanımlar. General Access bir
modele yorum yapma imkânı içermez. General Access şu şekilde ayarlanabilir:
No
Access – Başkaları modele erişmeye çalıştığında sizden erişim talep
etmelerini isteyen bir uyarı çıkar. Talebi onaylayabilir, reddedebilir
veya yok sayabilirsiniz.
View
Scenes – Herkese açık linkten erişenler sadece scenes
görüntüleyebilir.
View
Model – Herkese açık linkten erişenler modeli gezebilir ve ölçüm
alabilir.
Tüm görüntüleyiciler diğer izleyicilerin imlecini görebilir.
Her görüntüleyici, Collaboration Bar’daki Hide Cursor ile bu imleçleri gizleyebilir.
Yorumlar
Yeni Comment tool, modelinizde 3D comment marker’ları oluşturur.
Kendi modelinize yorum bırakmak için toolbars’tan veya Collaboration Bar’dan Comment
tool’u etkinleştirin. Bu, Comments Panel’i açar. Comments
panelinden yorum zincirlerini inceleyebilir, yanıt ekleyebilir ve comment
marker’larını gizleyebilirsiniz.
Görüntüleyiciler de Comment tool ile yorum bırakabilir. Araç etkindeyken
nesnelerin üzerine gelerek yorum bırakmak için hassas bir nokta seçin. Metin
tabanlı yorumlara ek olarak görseller, bağlantılar ve farklı camera position’lar
da ekleyebilirsiniz.
Her yorum belirli bir scene ile ilişkilendirilebilir.
Böylece bir kullanıcı modelleme penceresinde bir comment marker’a tıkladığında
SketchUp o yorum zincirini gösterir, son seçili scene’i etkinleştirir ve
yorumun kamera konumuna geçer. Yorumunuzu başka bir scene ile veya hiçbiriyle
ilişkilendirmeyi de seçebilirsiniz.
Gerçek Zamanlı Görüntüleme ve Kamera Kontrolleri
Varsayılan olarak, görüntüleyiciler modelleme güncellemelerinizi gerçek zamanlı
görür. Yaptığınız değişiklikler anında görünür ve imleçler görünür durumdaysa
kullandığınız aracı (ör. Tape Measure, Pan, Rotate) herkes görebilir.
Görüntüleyicilerin modeli belirli bir açıdan görmesini
isterseniz Collaboration Bar’daki avatarınıza tıklayın; tüm izleyicilerin bakış
açısı sizinkiyle eşitlenir. Başka bir izleyicinin neye baktığını görmek
isterseniz onun avatarına tıklayabilirsiniz.
Daha Fazla Bilgi
Görselleştirme İyileştirmeleri
Ne Yaptık
SketchUp 26.0, Ambient Occlusion için Distance Multiplier ve renk
kontrolleri, bir malzemenin roughness map’ini tersine çevirme (Invert
Roughness) ve malzeme thumbnail görünümünü seçme özelliği sunar.
Detaylar
Ambient Occlusion
Ambient Occlusion face style iki büyük iyileştirme aldı: Distance
Multiplier kaydırıcısı ve color swatch kontrolü.
Distance
Multiplier kaydırıcısı, occlusion etkilerinin modellerinizde
görüneceği mesafeyi kontrol eder. Yüksek değer, uzaklaştırıldığında bile
occlusion etkilerinin görünür kalması demektir.
Yeni
color swatch kontrolü, seçtiğiniz renge göre dinamik gölgeleme
efektleri sağlar. Renk tekeri, HLS, HSB veya RGB kontrolleriyle rengi
ayarlarken etkiler modeli anlık olarak yansır.
Invert Roughness
SketchUp’ın Photoreal Materials’ı, yüzey görünümünü özelleştirmenin pek
çok yolunu sunar. Yeni Invert Roughness seçeneği ile bir malzemenin
roughness map’inde siyah-beyaz değerlerini tersine çevirebilirsiniz. Bu, bir
yüzeyin ne kadar pürüzlü veya pürüzsüz görüneceğini daha iyi kontrol etmenizi
sağlar.
Material Thumbnails (Sadece Windows)
Yoğun talep üzerine malzeme thumbnail’ları artık özelleştirilebilir: cube
ve flat 2D görüntü seçenekleri sunulur.
Bir malzemenin önizlemesine context click
yaptığınızda Auto Thumbnail, Cube Thumbnail veya Flat
Thumbnail arasından seçebilirsiniz. Auto Thumbnail seçildiğinde
fotogerçekçi dokular cube olarak görünür. Cube Thumbnail
malzemeyi kalıcı olarak küp hâlinde gösterir. Flat Thumbnail, klasik 2D
görüntüyü sunar.
Daha Fazla Bilgi
Performans
Ne Yaptık
SketchUp 2026.0 bellek ve çalışma verimliliğini artırır. Bu değişiklikler
SketchUp’ı daha verimli, hızlı ve güvenilir kılar; özellikle büyük modellerde.
Detaylar
Hafıza Geliştirmeleri
SketchUp, bellek yönetimini geliştirip çeşitli ögeler ve süreçler için bellek
ayırma/kullanımını optimize eder:
Model
Loading – Model verileri daha verimli yüklenir, başlangıçtaki bellek
sıçramaları azalır.
Lower
Memory Overhead – Bileşenler için ayrılan bellek optimize edilerek
israf azaltılır.
Windows
Graphics Efficiency – Windows’ta grafik kaynaklarının ele alınması
iyileşerek bellek kullanım verimliliği artar.
Bu iyileştirmelerle SketchUp genel olarak daha az bellek
kullanır. Bu da:
Özellikle
az RAM’li cihazlarda büyük modellerle çalışırken daha az çökme ve donma,
Daha
istikrarlı ve duyarlı bir ortam,
Daha
akıcı etkileşim demektir.
Çalışma Verimliliği
SketchUp 2026.0 sık kullanılan işlemleri hızlandırır ve şu alanlarda akıcılığı
artırır:
Selections
and Inferences – Çekirdek seçim ve manipülasyon kodunun optimize
edilmesi; seçim yapma, bileşen açma/kapama ve küçük hedeflere inference
alma gibi görevlerde daha yüksek hız.
Scene
Transitions – Daha büyük modellerde daha akıcı geçiş; FPS’de
yaklaşık %86 iyileşme.
Zoom
Extents – %90’a varan hız artışı.
Purge
Unused – Kullanılmayan tags’leri temizleme süresi ciddi ölçüde
azaltıldı.
Not: Performans tahminleri, farklı donanım
yapılandırmalarında çeşitli karmaşıklıktaki modellerle yapılan dahili testlere
dayanır. Donanım ve modele bağlı olarak deneyiminiz değişebilir.
Daha Fazla Bilgi
Live Components
Ne Yaptık
SketchUp 2026.0, Scale tool’a ek grip işlevi kazandırır. Bu grip’ler,
Live Component’ları inference ile yerleştirip boyutlandırmanıza
olanak tanır. Ayrıca Live Component boyamaya ilişkin bir dizi iyileştirme
yapıldı.
Detaylar
Live Components Ölçeklendirme
Scale tool artık Live Component’larla kullanılabilir;
modellerinizde bileşen yerleştirme ve boyutlandırmada daha fazla esneklik
sağlar.
Bu grip’ler her zaman bileşenin sınırlarına kilitli
değildir. Böylece neyi boyutlandırdığınızı daha iyi görebilir ve bileşeni
modele en uygun şekilde sığdırabilirsiniz. 3D Warehouse’daki SketchUp
Content Library’e göz atarak sizable Live Component’ları
bulabilirsiniz (SketchUp abonelerine sunulur). Tüm mevcut Live Component’larda
scale grip’leri olmayabilir; ancak buna sahip daha fazla bileşen yakında
geliyor.
Geliştirilmiş Malzeme İş Akışları
Paint Bucket tool, Live Component’a o bileşende zaten bulunmayan
özel malzemeleri de uygulayabilir. Güncellenen iş akışı; daha iyi texture
mapping, Live Component seçiliyken boyama, malzemelerin daha iyi ele
alınması ve SketchUp Material Library uyumluluğunu artıran perde arkası
değişiklikleri içerir.
Daha Fazla Bilgi
Genel Modelleme İyileştirmeleri
Ne Yaptık
SketchUp 2026.0, scale, rotate, scene ve inference
genelinde bir dizi iyileştirme sunar.
Detaylar
Ölçeklendirme İyileştirmeleri
Küçük alanlarda veya kalabalık geometrilerde, diğer geometri tarafından
gizlenen grip’lere erişmek için çokça orbit, pan ve
görünürlük ayarı gerekebilir. Artık scale grip’ler diğer geometrilerin
“içinden” de görünür, böylece her zaman onları görebilir ve tıklayabilirsiniz.
Rotate İyileştirmeleri
SketchUp 2025, Rotate tool’a rotation handle’lar eklemişti. Bu two-click
hızlı döndürme imkânı sağlasa da rotation plane kilitlendiğinde
beklenmedik sonuçlar doğurabiliyordu. Bunu önlemek için, rotation plane
kilitliyken rotation grip’ler görünmez.
Profil Kenarından Hareket Ettirme
Nesne yerleştirirken, yerleştirdiğiniz nesne arka plandaki elemanları örtebilir
ve hizalamayı zorlaştırabilir. Çözümler arasında Back Edges’i göstermek,
X-ray açmak veya bounding box grip’leri arasında geçiş
sayılabilir.
Bunlara çözüm olarak, groups ve components
artık profile edge’lerinden biri kullanılarak yerleştirilebilir. Bu
sırada nesne yarı saydamlaşır; hedefinizi görüp seçmek kolaylaşır. Profiles
görünür olmak zorunda değildir; ancak camera position ve geometri
karmaşıklığına bağlıdır.
Sahne Değişikliklerini Geri Al ve Yinele
Bir scene’de yanlış güncelleme yapmak can sıkıcı olabilir. 2026.0
öncesinde sahneyi eski hâline getirmek saatler alabiliyordu. Artık scene
güncellemeleri için Undo/Redo kullanılabilir. Bu, modelin diğer
bölümlerini düzenlerkenki gibi çalışır ve create, rename, delete
işlemlerini de kapsar.
Purge Unused
Model kaydederken görülen Purge Unused hatırlatıcısı artık varsayılan
olarak kapalıdır. Preferences’tan kontrol edebilirsiniz. Açıkken, tam
olarak neyi temizleyeceğinizi seçebilirsiniz. Purge Unused ayrıca
Edit menüsünde yer alır ve kısayol atanabilir.
Tray ve Panel (Windows)
SketchUp arayüzünü güncelleme çalışmalarının parçası olarak, tray ve panel
görünürlüğünü tray/panel başlıklarına right-click ederek kontrol
edebilirsiniz. İşaretli olmayan bir paneli seçmek, tıkladığınız tray içinde
görünür yapar. Bu, Window menüsüne alternatif bir etkinleştirme yoludur.
Ayrıca paneller tray’ler arasında sürüklenebilir veya boş
alana taşınıp bağımsız bir tray olarak açılabilir. Bu yeni pencereyi tray’e
dönüştürmek isterseniz context click > Make Tray’i kullanın.
Daha Fazla Bilgi
Manage Activations
Ne Yaptık
Artık SketchUp for Desktop’tan çıkmadan tüm activations’ı
sıfırlayıp mevcut cihazınızı yetkilendirebilirsiniz.
Detaylar
SketchUp’ın
End
User License Agreement (EULA)’sı, aboneliğiniz kapsamındaki her
uygulamanın kurulum/yetkilendirmesini
iki cihaz/örnek ile sınırlar.
Üçüncü bir cihaza kurulum/yetkilendirme yapmaya veya bir uygulamanın üçüncü
örneğini açmaya çalışırsanız “
You have exceeded your allowed activations.”
uyarısını görürsünüz.
Bu uyarıyla SketchUp for Desktop açıldığında, artık account
management sayfanıza gitmeden tüm activations’ı sıfırlayıp mevcut
cihazınızı yetkilendirme seçeneği gösterilir.Daha Fazla Bilgi
SketchUp Birlikte Çalışılabilirlik
Ne Yaptık
SketchUp 2026.0, DWG içe/dışa aktarımında doğruluk ve verimlilik
iyileştirmeleri sunar; buna hatch desteği ve section plane’lerin
korunması dahildir. IFC dışa aktarma iş akışı geliştirilmiş; IFC 2x3
ve IFC 4 tek dosya türünde birleştirilmiş ve Export Options
genişletilmiştir.
Detaylar
DWG Import Seçenekleri
DWG içe aktarımında iki yeni seçenek: Import Layers as Groups ve Import
Linework Flattened.
Import
Layers as Groups, içe aktarılan DWG’nin layer yapısına karşılık gelen group’lar
oluşturur. Bu layers’lerin kendi Tag’leri korunur; aynı
zamanda görünürlük kontrolünü iyileştiren gruplandırılmış geometri elde
edilir.
Import
Linework Flattened, içe aktarılan geometrinin Z değerini 0
yapar. Böylece 2D CAD verilerini 3D modellere dönüştürürken yaygın
temizlik ihtiyacı azalır; hizalama sorunları gibi problemler önlenir.
Diğer CAD yazılımlarındaki Flatten özelliğine benzer şekilde
çalışır.
DWG Hatch Desteği
SketchUp artık DWG’den hatch içe aktarır. Solid hatch’ler faces’e,
non-solid hatch’ler edges’e dönüşür.
3D Kesitleri Dışa Aktarma
3D DWG dışa aktarımında section plane’ler korunur ve DWG Sections
elde edilir. Bunlar AutoCAD’de Generate Section Block ve 2D Section /
Elevation özellikleriyle kullanılabilir.
Diğer DWG İyileştirmeleri
DWG’den
gelen polyline’lar artık welded SketchUp lines olarak içe
aktarılır.
Component
instance isimleri daha iyi ele alınarak yinelenen veriler azaltılır.
3D
Polyline, Import Results diyalogunda beklenildiği gibi görünür.
Gerçek
eğriler dışa aktarılırken daha iyi sonuçlar.
3D
AutoCAD exporter ile ilgili çeşitli sorunlar giderildi.
3D
polylines, 2D DWG’ye beklenildiği gibi dışa aktarılır.
IFC Dışa Aktarıcı İyileştirmeleri
Model dışa aktarılırken IFC 2x3 ve IFC 4 seçenekleri tek bir
IFC File seçeneğinde birleştirilmiştir. Spesifik IFC sürümü yeni Export
Options diyalogundan seçilir.
Yeni Standard IFC Spatial Hierarchy seçeneği,
modelinizin Outliner yapısında tanımlı olmasa bile IfcProject,
IfcSite, IfcBuilding gibi temel varlıkları oluşturur.
Daha Fazla Bilgi
Bkz. Using SketchUp Data with Other Modeling Programs or Tools.
Scan Essentials
Ne Yaptık
Scan Essentials, iki yeni point cloud modelleme iş akışı (Texture
Projection ve Mesh Generation araçları), point cloud görünürlüğünü
hem SketchUp hem LayOut’ta daha iyi kontrol etmek için yeni bir Scene
Manager ve dışa aktarımda orijinal georeferenced koordinat sistemine
geri dönme olanağı sunar.
Detaylar
SketchUp aboneleri, Texture Projection ve Surface Mesh adlı iki
yeni aracı kullanabilir.
Texture
Projection ile scan data’dan bir image texture çıkarıp
SketchUp geometrisine project edebilirsiniz. Bu projected
textures, SketchUp materials’a dönüşür; modelin diğer
bölgelerinde veya diğer modellerde yeniden kullanılabilir.
Yeni
Surface Mesh aracı, point cloud’lardan SketchUp geometrisi
çıkarmayı kolaylaştırır. Aracı seçtikten sonra çıkarım alanını işaretler,
yöntemini belirlersiniz ve birkaç adımda mesh oluşturursunuz.
Bunlara ek olarak, Point Cloud Manager’daki
görünürlük ayarları artık hem SketchUp hem LayOut’ta scene olarak
kaydedilebilir.
Son olarak, Point Cloud Manager’da Reset
Transformations tıklamak artık global transformations dâhil tüm
dönüşümleri sıfırlar. Orijinal veriyi diğer uygulamalarda kullanmak üzere dışa
aktarmak isteyenler için idealdir.
Daha Fazla Bilgi
LayOut
LayOut Arayüzü ve Performans Güncellemeleri
Ne Yaptık
Windows’ta LayOut arayüzü güncellenerek ikonografi, tray/panel yapılandırmaları
ve toolbar özelleştirmeleri SketchUp’a daha çok benzer hâle getirildi.
Detaylar
LayOut’un yeni arayüzü, SketchUp tarzını LayOut belgelerinize taşır.
Tray ve panel’ler SketchUp’taki
muadilleri gibi davranır: çalışma alanında düzenleyebilir, panelleri dışarı
sürükleyebilir ve iş akışlarınıza uygun yeni tray’ler oluşturabilirsiniz. Toolbars
da benzer şekilde esnek yerleşim sunar.
Vektör ve Hibrit Görselleştirme Performansı
LayOut’un Hidden Line Rendering (HLR) kodu, vector ve hybrid
SketchUp model viewports için kullanılan vektör çizgileri üretir. Bu süreç
hızlandırılarak anlamlı bir performans artışı sağlanmıştır.
Daha Fazla Bilgi
LayOut Taslak Araçları
Ne Yaptık
Dört yeni çizim aracı: Trim, Extend, Fillet, Chamfer. Bu araçlar 2D
vektörleri oluşturma ve düzenlemede daha sezgisel/etkili bir yol sağlar.
Detaylar
Yeni drafting araçları, detaylandırma ve diyagram gibi basit 2D görevlerde
gereksiz seçimleri atlamanıza ve ekstra temizlik ihtiyacını azaltmanıza
yardımcı olur:
Trim
– Fazla
çizgileri/şekilleri hızlıca temizler, temiz kesişimler üretir; hız ve
doğruluğu artırır. Varsayılan kısayol: Shift + T.
Extend – Çizgileri ve diğer varlıkları hızlıca uzatır.
Varsayılan kısayol: Shift + E.
Fillet
– Tanımlı bir yarıçapa
göre iki varlık arasında hassas rounded corner oluşturur.
Varsayılan kısayol: Shift + F.
Chamfer – Tanımlı bir
mesafede iki çizgi arasında 45° pah oluşturur. Varsayılan kısayol: Shift
+ C.
Bu araçlar Main Toolbar’da bulunur. Trim ve Extend
aynı slotu paylaşır (dropdown ile seçilir). Fillet ve Chamfer da
tek ikon üzerinde gruplanır.
Daha Fazla Bilgi
Scrapbook İyileştirmeleri
Ne Yaptık
LayOut’un varsayılan Scrapbook kütüphanelerine Architecture
altında 2D Windows (2 Boyutlu Pencereler), Doors (Kapılar), Furniture (Mobilya), Kitchen (Mutfak), Bath (Banyo) ve People (İnsan)
eklendi.
Detaylar
LayOut ile gelen Scrapbook kütüphaneleri, çizimlere kolayca eklenip
ölçeklenebilen yaygın, yeniden kullanılabilir ögeler sağlar.
Yeni Architecture Scrapbook’u,
LayOut’ta hazırlanmış planlar veya model viewport’larıyla uyumlu yaygın mimari
ögeler sunar:
Tüm mimari Scrapbook içerikleri özelleştirilebilir Scaled
Group’lar olarak oluşturulmuştur.
Daha Fazla Bilgi
LayOut İçe ve Dışa Aktarma İyileştirmeleri
Ne Yaptık
LayOut 2026.0, DWG işlevselliğine bir dizi güncelleme getirir ve bu
dosya formatını kullanırken içe/dışa aktarım verimliliğini artırır.
Detaylar
2D iş akışlarınızda AutoCAD kullanıyorsanız, LayOut çizim oluşturma ve
sürdürmede yardımcı olur. DWG ile çalışırken şu iyileştirmeler
yapılmıştır:
Page
Export – LayOut belgesini dışa aktarırken, artık belgenizdeki her
sayfayı ayrı bir DWG dosyası olarak dışa aktarabilirsiniz.
Tag
Preservation – DWG’ye dışa aktarımda SketchUp
viewport’larınızın tag isim yapıları korunur.
Stacked
Viewports – Belgenizde aynı konumda birden çok SketchUp viewport’u
varsa, dışa aktarılan DWG model alanında da üst üste doğru
konumlandırılırlar.
Text,
Hatch ve Table – LayOut artık text, hatch ve table’ları DWG’ye
doğru biçimde aktarır (font ve border ayarlarıyla AutoCAD table
ögeleri). LayOut ayrıca bir DWG’yi içe aktarırken bu ögeleri daha doğru
tanır.
Kırık Çizgiler ve Eğriler – SketchUp viewport’larından aktarılan ögeler için
devamlı çizgiler doğru şekilde oluşturulur.
Daha Fazla Bilgi
Hata Düzeltmeleri ve Diğer İyileştirmeler
SketchUp
Stabilite ve Performans
Components
tray’i Paste, Component, Move (Copy/Stamp) veya Rotate
(Copy) gibi araçlarla kullanılırken açma/genişletmede oluşan çökme
giderildi.
Material
preview stilini (flat, cube, automatic switching) context
menu’den değiştirme özelliği eklendi.
Preferences’ta
şablonlar için özel dizin belirleme eklendi.
Birden
çok SketchUp sürümü kurulu olduğunda .skp dosyaları artık
varsayılan olarak en son sürümle açılır.
Ruby
API üzerinden üç kez tetiklenip dördüncüde başarısız olan bildirim
sorunu giderildi.
Live
Components düzenlenirken görülen ara sıra çökme düzeltildi.
“file
invalid” hatasına yol açan model bozulmalarında otomatik onarım
kapsamı genişletildi.
Yeni
grafik motoru açıkken çok büyük görselleri içe aktarırken oluşan çökme
düzeltildi.
V-Ray
entegrasyonu geliştirildi; indirme sayfasında sürüm belirtme imkânı
eklendi.
Bazı
örnek dosyalarda belirli gruplar seçilip Explode yapıldığında
oluşan çökme giderildi.
Bozuk
Normal map içeren model açılırken çökme sorunu giderildi.
Karmaşık
modellerde geniş alan seçiminde performans iyileştirildi.
auto-text
kullanan metin nesnelerini kopyalarken oluşan çökme düzeltildi.
Create
Radius eklentisini kullanırken yaşanan çökme giderildi.
Components
panelinden bozuk bir bileşen sürüklenmesi artık çökme yaratmaz.
Orbit
sırasında belirli bileşenlerde görülen flicker sorunu giderildi.
Belirli
bir hatch içe aktarılırken oluşan çökme ve bazı geometrilerde front/back
face tersliği düzeltildi.
Component
Options’ta özel SKC dosyalarından gelen varsayılan attribute
değerlerinin içe alınmaması hatası düzeltildi; XML şema doğru parse
edilir.
MacOS
– CMD+Tab ile uygulamalar arası geçişte araçların kesintiye
uğraması, inference ve çizgi kaybı sorunları giderildi.
Windows
– Uygulama menülerindeki birçok ögenin yanına araç simgeleri eklendi.
Windows
– WebDialog’dan HtmlDialog çağırınca oluşan Ruby çökmesi
giderildi.
Windows
– Bir süre kullanılmama sonrası başlatmada çökme sorunu düzeltildi.
Kullanılabilirlik
Extension
Migrator artık ön yüklü gelir; ilk kurulumda otomatik açılarak önceki
kurulumdan uzantıları taşımanızı ister.
Extension
Migrator’ın Author bilgisi diğer yüklü eklentilerle tutarlılık
için “SketchUp” olarak değiştirildi.
Bazı
çevirilerde metin dizelerinde görülen “\r” sorunu düzeltildi.
Preferences
> Workspace’teki Reset Workspace artık varsayılan çalışma
alanını doğru biçimde geri yükler.
File
> Preferences altında “import to model library” (Materials,
Environments, Styles) seçenekleri için ilk içe aktarma dizini artık
kaydedilir.
3D
Warehouse’tan Environment’ların doğrudan modele indirilememesi
hatası düzeltildi.
3D
Warehouse’tan .ske içe aktarırken yanlış ad kullanılması sorunu
düzeltildi.
İngilizce
kaynak klasör yolu uyumsuzluğundan Welcome Window’da hata oluşması
giderildi.
Escape
tuşunun group/component düzenleme modundan çıkmaması hatası düzeltildi.
Match
Photo scene’lerinde değişiklik sonrası scene thumbnail’ların
“?” göstermesi sorunu giderildi.
Live
Component boyamada status bar metni iyileştirildi; artık boyama
anında bileşen seçilebilir.
Bozuk
transform’a sahip component’ların scale ile kaybolması sorunu
giderildi.
Farklı
Live Component’lar arasında geçişte configuration panel’in
görünme süresi iyileştirildi.
Text/dimension
ögeleri, Color by Tag etkin olduğunda doğru tag color
gösterir.
Ruby
ile dönüştürülmüş group’lar için yanlış bounding box raporu
düzeltildi.
Yeni
grafik motoru etkinken Hidden Line face style’da tag color
olarak kullanılan materials’ların görünmemesi sorunu giderildi.
Rectangle
çizerken “Square” ipucu çıkmasına rağmen sonucunun kare olmaması sorunu
düzeltildi.
Lasso
tool’un status bar metni İngilizce dışı dillerde doğru gösterilir.
Move
(Stamp) ile glue to faces nesneleri yerleştirilirken yanlış 180°
dönme sorunu giderildi.
Bazı
araçlarda protractor’ın normalden büyük görünmesine yol açan sorun
giderildi.
3D
Warehouse / Extension Warehouse açılışında bazen navigation buttons’ın
gizlenmesi sorunu düzeltildi.
Bir
component içinde dimensions’ların scale sırasında
güncellenmemesi ve okların gerilmesi düzeltildi.
Bozuk
style içeren bir modeli açarken veya Save Out > To 3D
Warehouse seçilirken oluşan çökme giderildi.
Farklı
section plane ayarına sahip scenes arasında animasyon
geçişinde flicker düzeltildi.
Click-drag-release
çizim modunda Move (Stamp) kullanırken oluşan çökme giderildi.
Bir
group’un ölçeğini sıfırlayınca içeriğin kaybolması sorunu
düzeltildi.
New
Graphics Engine ile Scenes geçişlerinde bazı animasyonların her
zaman görünmemesi düzeltildi.
Bazı
hata mesajlarının belirsiz ve yönlendirici olmaması sorunları düzeltildi.
Windows
– Preferences’a Environment panel için klavye kısayolu
eklendi.
Windows
– Tags panelindeki tag color preview artık texture’ları
da gösterir.
Windows
– Çok sayıda scene tab varken yanlış tab seçilmesi sorunu düzeltildi.
Windows
– Kamera aracı kullandıktan sonra Paint Bucket’ı yeniden
etkinleştirince Materials panelinin kendiliğinden açılıp kayması
sorunu düzeltildi.
Windows
– Create Material ve Duplicate Material diyalogları,
scrollbar varken tüm kontrolleri gösterir.
Windows
– Materials panelindeki metin alanlarında Enter/Return,
beklenildiği gibi ana pencereye odağı geri verir.
Windows
– Ruby console’dan metin kopyalayınca viewport’a fazladan component
eklenmesi sorunu giderildi.
Windows
– Yeni grafik motoru etkinken dışa aktarılan 2D görüntülerde zemin
deliklerinden arka plan renginin görünmesi düzeltildi.
MacOS
– Birden çok Tag folder’ı aynı anda explode edememe sorunu
giderildi.
MacOS
– materials diyalogunun in-model material düzenlerken
ekranın tepesine sıçraması düzeltildi.
MacOS
– Aynı ada sahip iki material varsa, ilkinin ikinci uygulama yerinde
görünmesi sorunu düzeltildi.
MacOS
– Kopyalanan etkilenen materials’larda çökme doğuran sorunlar
giderildi.
MacOS
– Kaydederken file explorer’da thumbnail preview’ların
oluşmaması düzeltildi.
MacOS
– Trimble Connect yüklemesi sırasında SketchUp penceresinin
kapanması, çıkışın engellenmesi ve force quit gerektirmesi sorunu
düzeltildi.
LayOut
Birlikte Çalışılabilirlik ve Organizasyon
LayOut’tan
DWG’ye dışa aktarımda tag name yapısı korunur. (Mevcut
dosyalar için yeni davranışın geçerli olması SketchUp model viewport’larının
yeniden re-render edilmesini gerektirir.)
SketchUp
model viewport’larını üst/sol grip’lerden ölçekli kopyalarken
kameranın kaymasına neden olan sorun giderildi.
Farklı
LayOut sürümünde açıldığında dimension text hizalamasının
değişmesine yol açan hata düzeltildi.
Bir
group içindeki ölçekli çizimin yeniden boyutlandırılması ve paper-space
ölçüm hatalarına yol açması düzeltildi.
Attached
leader olarak kullanılan çizgi yollarının kopyalanıp entity
taşındığında jump etmesi sorunu giderildi.
Bir
LayOut sayfasındaki viewport’lu modelde sun location’ın
güncellenmemesi düzeltildi.
Her
LayOut sayfasını ayrı bir DWG dosyası olarak dışa aktarabilirsiniz
(adlandırma: “Layout file name_Page number_Page name”).
Stacked
SketchUp Model Viewports, DWG model space’te doğru şekilde üst
üste aktarılır.
<1:1
ölçeğe sahip büyük DWG’leri içe aktarırken text ve leader
ögelerinin yanlış boyut/konumda görünmesi düzeltildi.
Windows
– Document Setup diyalogunda, sekmeli grup hâlinde birden çok
belgeyle çalışırken yanlış dosyanın referanslarının görünmesi düzeltildi.
Windows
– Bir modelin section plane sembollerinin LayOut viewport’unda
görünmemesi sorunu giderildi.
MacOS
– dimension’larda autotext’in kaydedip yeniden açınca
kısalması/kesilmesi düzeltildi.
Kullanıcı Arayüzü ve Kararlılık
Clipping
mask’te kullanılan bir pattern fill’i purge ettikten
sonra kaydetmede 107 Error’a yol açan sorun giderildi.
Boş
bir sayfadayken model referansını güncellerken oluşan çökme düzeltildi.
Çift
tıklama ofsetinin entity’nin dışına uygulanması hatası düzeltildi.
Clipping
mask ile gizlenen model bölümlerinde snapping/inferencing
oluşması düzeltildi.
Experimental
Graphics Engine ile font size ve alignment
tutarsızlıklarına ilişkin daha fazla sorun giderildi.
Ruby
API ile yatay/dikey linear dimension oluşturmayı engelleyen
sorun düzeltildi.
Stroke
stilli text ögelerinde boyutlandırma davranışı düzeltildi.
Windows
– Bazı görselleri yüklerken üçüncü parti kütüphaneden kaynaklanan çökme
giderildi.
Windows
– Experimental Graphics Engine ile düzenleme sırasında beyaz metnin
saydamlaşması düzeltildi.
Önemli Biline Sorunlar
Yerelleştirme
Eksik
çeviriler, yanlış ürün adları ve çevrilmiş EULA’da bozuk
bağlantılar dâhil çeşitli yerelleştirme sorunları giderildi.
Yerelleştirilmiş
dizgelerin eski çevirilere dönmesine neden olan ve İngilizce dışı dillerin
tamamını etkileyen gerileme (regression) hafifletildi.
İngilizce
dışı dil kurulumlarında scrapbook’ların eksik olması sorunu
düzeltildi.
Birlikte Çalışılabilirlik
İçe ve Dışa Aktarım
DAE
DWG/DXF
DWG
içe aktarımında hem Component Instance hem Component Definition
isimlerinin içe alınarak kopya veri oluşması sorunu giderildi.
DWG’den
gelen polylines, daha öngörülebilir davranış için welded
SketchUp lines olarak içe aktarılır.
3D
DWG dışa aktarımını engelleyen sorun düzeltildi. Artık DWG’ler geometri ve
kesitleri doğru korur; ancak SketchUp’ta oluşturulan active
cross-sections bazı AutoCAD görüntüleyicilerinde görünmeyebilir. Tüm
uyumlu uygulamalarda tam kesit görünürlüğü için araştırma sürüyor.
3DS
IFC
Tüm
IfcSpace öznitelikleri artık roundtrip yapılabilir.
Bazı
IFC dosyalarını içe aktarırken kırık/kayıp geometri oluşması sorunu
düzeltildi.
2025’te
sunulan özel SketchUp metadata, artık Trimble Connect’te
desteklenir.
IFC
Roofs, Stairs, Ramps öznitelikleri buildingSMART Validation Service
uyumuna göre güncellendi.
IFC
Export: Korece ve Japonca karakterlerin multi-byte işleme
hatası nedeniyle bozulması giderildi; UTF-8 ile tutarlı kodlama
uygulanır.
USDZ & TRB
Modelleri
Trimble Connect’e yüklerken textures’ın kaybolmasına yol
açan hata düzeltildi.
USDZ
import library güncellenerek, telefon taramalarından gelen dosyaların emissive
textures yedeklemesiyle siyah görünmesi sorunu giderildi.
Geçersiz
USDZ dosyaları üretip dış görüntüleyicilerde açılmamasına yol açan hata
düzeltildi; ayrıca renk eşlemesi orijinal SketchUp dosyasıyla uyumlu
olacak şekilde düzeltildi.
TrimBIM
(.TRB) dosya boyutlarının her dışa aktarımda artmasına neden olan
sorun çözüldü.
API Sürüm Notları (Ruby & C API)
Uyumsuz Değişiklikler
Geri Alınamaz Sahne İşlemleri
SketchUp 2026.0’da scene ekleme, silme ve değiştirme işlemleri artık undoable.
Önceden bu işlemler undo stack’e dahil değildi. Artık bir extension
API ile scene değiştirdiğinde undo stack’e bir işlem eklenir. Bu scene
değişiklikleri bir undo operation içinde çağrılmazsa, uzantınız farkında
olmadan undo stack’i doldurabilir.
Geliştiricilerden scenes ile çalışan uzantılarını
güncelleyip test etmeleri istenir. Tüm scene operations çağrılarını Sketchup::Model#start_operation
ve Sketchup::Model#commit_operation arasına alın. Uzantınızın undo
stack’i taşırmamasını sağlayın. Erken beta döneminde centercode’a
sorun bildirin.
Sketchup::Axes,
Sketchup::Camera, Sketchup::RenderingOptions, Sketchup::ShadowInfo
gibi Sketchup::Page özelliklerini değiştirmek artık undoable
bir işlemdir.
Scene
değişiklikleri, undo stack’i taşırmamak için Sketchup::Model#start_operation
ve commit_operation arasında yapılmalıdır. Extension Warehouse’a
gönderilen uzantılar için bu gereklilik zorunlu olacaktır; uymayan
uzantılar reddedilir.
Tersine Çevrilemeyen Dönüşümler
{Sketchup::ComponentInstance#transformation=},
{Sketchup::ComponentInstance#transform!},
{Sketchup::Group#transformation=}, {Sketchup::Group#transform!},
{Sketchup::Image#transformation=}, {Sketchup::Image#transform!} artık non-inversible
(ör. herhangi bir eksende 0 ölçek) dönüşümleri kabul etmez.
{Sketchup::Entities#transform_entities},
{Sketchup::ComponentInstance}, {Sketchup::Group} ve {Sketchup::Image}
üzerinde non-inversible dönüşümler uygulayamaz.
Çökme Düzeltmeleri
Layout::SketchUpModel’da,
viewport Layout::Document’a eklenmeden önce environment ile
render etmeye çalışınca oluşan çökme giderildi.
Sketchup.send_action’ı
bir HTML dialog on_close olayında kullanınca çıkışta çökme
giderildi.
Sketchup::Classifications#load_schema
ile Sketchup::ComponentDefinition#add_classification’ı aynı
operation’da kullanırken undo ile tetiklenen transaction
rollback çökmesi düzeltildi.
Windows
– model.place_component() sırasında çökme giderildi.
Windows
– Empty Component Definition yerleştirirken çökme giderildi.
API İyileştirmeleri
SketchUp Ruby API
Sketchup::Model#export
artık yeni IFC exporter’ı kullanır; yeni seçenekler: :ifc_version,
:standard_ifc_hierarchy, :selectionset_only, :tessellated_geometry.
Kullanımdan kaldırılan/unsupported seçenekler: :doublesided_faces,
:ifc_mapped_items, :ifc_types.
Sketchup::Model#active_section_planes
ve Sketchup::Page#active_section_planes eklendi.
Sketchup::Styles#remove_style
eklendi; Styles#add_style eklenen stili dönecek şekilde
değiştirildi.
Sketchup.open_file’a
:show_version_warning_dialog opsiyonel argümanı eklendi.
Sketchup::Pages#unique_name
eklendi.
Sketchup::Page#name=,
verilen ad zaten kullanılıyorsa ismi benzersiz olacak şekilde otomatik
ayarlar.
Sketchup::ComponentDefinition#save_as
ve #save_copy, kaydetme başarısızsa false döner.
SketchUp C API
SUModelGetActiveSectionPlanes
ve SUModelGetNumActiveSectionPlanes eklendi.
SUEnvironmentCreateFromFile,
artık boş name parametresine izin verir.
LayOut Ruby API
Layout::LinearDimension#initialize
için yeni opsiyonel parametre: DIMENSION_LINE_ALIGNED,
DIMENSION_LINE_VERTICAL, DIMENSION_LINE_HORIZONTAL.
Layout::LinearDimension#leader_line_visible?
eklendi.
Layout::Style#text_strikethrough
ve #text_strikethrough= eklendi (STRIKETHROUGH_NONE,
STRIKETHROUGH_SINGLE).
LayOut
Attribute Dictionaries için API eklendi:
Layout::Document#set_attribute
/ #get_attribute / #delete_attribute / #attribute_dictionary
Layout::Entity#set_attribute
/ #get_attribute / #delete_attribute / #attribute_dictionary
Layout::Page#set_attribute
/ #get_attribute / #delete_attribute / #attribute_dictionary
Yeni
{Layout::Dictionary} sınıfı eklendi.
LayOut C API
LOLinearDimensionCreateWithAlignment()
ve LOLinearDimensionAlignment enum’u eklendi.
LOLinearDimensionGetLeaderLineVisible()
eklendi.
LOStyleGetTextStrikeThrough(),
LOStyleSetTextStrikeThrough() ve LOTextStrikeThrough enum’u
eklendi.
SketchUp
Model Camera ve Viewport Overrides fonksiyonları eklendi:
LOSketchUpModelGetCamera(),
LOSketchUpModelSetCamera()
LOSketchUpModelSetViewportOverridesOnModel()
LOSketchUpModelResetViewportOverridesOnModel()
LayOut
Attribute Dictionaries için C API:
LODocumentSetAttribute()
/ GetAttribute() / DeleteAttribute()
LOEntityCreateAttributeDictionaryCopy()
/ SetAttribute() / GetAttribute() / DeleteAttribute()
LOPageCreateAttributeDictionaryCopy()
/ SetAttribute() / GetAttribute() / DeleteAttribute()
LOTypedValueType::LOTypedValueType_Dictionary
enum değeri eklendi.
LOTypedValueGetDictionary()
ve LOTypedValueSetDictionary() eklendi.
IFC Export API
API Hata Düzeltmeleri
Ruby API
Sketchup::Model#drawing_element_visible?’da
exception’a yol açan regression düzeltildi.
{Geom::Transformation#inverse}
ve {#invert!}, non-inversible dönüşümlerde ArgumentError
fırlatır (ör. bir eksende 0 ölçek).
UI.inspector_names()
artık Environments panelini doğru listeler.
SketchUp
API ile kaydederken file corruption oluşturabilen sorun giderildi.
Aynı
ad artık birden fazla scene’e atanamaz.
Rendering
option dokümantasyonu kabul edilen değeri gösterir; edge type = 1
ayarı çökme yaratmaz.
DWG
export dokümantasyonu materials option’ı gösterir.
Diğer
birkaç dokümantasyon sorunu düzeltildi.
C API
Bilinen Sorunlar
{Sketchup::Image#transformation=}
ve {#transform!}, non-inversible dönüşümlerde sessizce
başarısız olabilir.
{Sketchup::Entities#transform_entities},
{Sketchup::ComponentInstance}, {Sketchup::Group}, {Sketchup::Image}
üzerinde non-inversible dönüşümlerde sessizce başarısız olabilir.