SketchUp 2026 Sürüm Notları

SketchUp 2026 Sürüm Notları

7 Ekim 2025
SketchUp 2026.0
26.0.429 Win 64-bit
26.0.428 Mac 64-bit

SketchUp 2026.0’da Neler Yeni?

SketchUp for Desktop

SketchUp’ta İş Birliği – Artık SketchUp modellerini özel davetle paylaşabilir veya herkese açık bir bağlantı oluşturarak paylaşabilirsiniz. Modellerinizi paylaştığınız kişiler modeli gezebilir, ölçüm alabilir, yorum bırakabilir ve hatta güncellemeleri gerçek zamanlı görebilir.

Görselleştirme – SketchUp 26.0, Ambient Occlusion için Distance Multiplier ve renk kontrolleri, bir malzemenin roughness map’ini tersine çevirme (invert) ve malzemelerinizi görüntülerken tercih ettiğiniz thumbnail’ı seçme gibi özellikler sunuyor.

Performans – SketchUp 2026.0 bellek ve çalışma verimliliğini artırarak SketchUp’ı daha verimli, hızlı ve güvenilir hâle getirir. Bu iyileştirmeler özellikle büyük modellerle çalışırken fark edilir.

Live Components – SketchUp 2026.0, Scale tool , için grip’ler ekleyerek Live Component’ları inference ile yerleştirip boyutlandırmanıza olanak tanır. Ayrıca Paint tool ile bir bileşenin ön tanımlı seçenekleri dışında malzeme uygulayabildiğiniz için, Live Component boyama deneyimine yönelik bir dizi iyileştirme eklendi.

Modelleme İş Akışları ve Arayüz Güncellemeleri – SketchUp 2026.0, scale, rotate, scene ve inference alanlarında çeşitli önemli iyileştirmeler içerir.

Activations Yönetimi – Artık SketchUp for Desktop’tan çıkmadan tüm activation’ları sıfırlayıp mevcut cihazınızı yetkilendirebilirsiniz.

Birlikte Çalışılabilirlik – SketchUp 2026.0, DWG içe/dışa aktarımında doğruluk ve verimlilik iyileştirmeleri sunar. Buna hatch desteği ve section plane’lerin korunması dâhildir. IFC dışa aktarma iş akışı da geliştirilmiş, IFC 2x3 ve IFC 4 tek bir dosya türünde birleştirilmiş ve Export Options genişletilmiştir.

Scan EssentialsScan Essentials, iki yeni point cloud modelleme iş akışı ( Texture Projection ve Mesh Generation araçları ) içerir. Yeni Scene Manager, hem SketchUp hem de LayOut’ta point cloud görünürlüğünü daha iyi kontrol eder. Bu güncellemeyle ayrıca dışa aktarırken orijinal georeferenced koordinat sistemine kolayca geri dönebilirsiniz.


LayOut

LayOut Arayüz ve Performans Güncellemeleri – Windows’ta LayOut arayüzü güncellenen ikonografi, tray ve panel yapılandırmaları ve toolbar özelleştirmeleriyle görünüm ve çalışma açısından SketchUp’a daha çok benzer.

LayOut Drafting ToolsTrim, Extend, Fillet ve Chamfer adlı dört yeni çizim aracı eklendi. Bu araçlar 2D vektörleri oluşturma ve düzenlemede daha sezgisel ve etkili bir yol sağlar.

Scrapbook İyileştirmeleri – LayOut’un varsayılan Scrapbook’larında Architecture kategorisi altında 2D Windows, Doors, Furniture, Kitchen, Bath ve ilave plan görünümü People kütüphaneleri yer alır.

İçe/Dışa Aktarma İyileştirmeleri – LayOut 2026.0, DWG işlevselliğine birden çok güncelleme getirerek, bu dosya formatını kullanırken SketchUp Tags’lerini koruma ve bunları DWG layers olarak aktarma dâhil, içe/dışa aktarım verimliliğini artırır.


Hata Düzenlemeleri ve Diğer İyileştirmeler

SketchUp

SketchUp'ta İş Birliği Yapma 

Ne Yaptık
Artık SketchUp modellerini özel davetle paylaşabilir veya herkese açık bir bağlantı oluşturarak paylaşabilirsiniz. Paylaştığınız kişiler modeli gezebilir, ölçüm alabilir, yorum bırakabilir ve güncellemeleri gerçek zamanlı görebilir.

Detaylar
SketchUp 2026.0, modellerinizi paylaşmanıza ve paylaştığınız kişilerin erişim düzeyini kontrol etmenize yardımcı olan yeni iş birliği özellikleri sunuyor. Bu özellikler yeni Collaboration Bar içinde yer alır ve model paylaşma, erişim seviyelerini belirleme, geri bildirim davet etme gibi işlemleri kolaylaştırır.

Collaboration Bar ile Paylaşım
Collaboration Bar 
SketchUp’ın varsayılan toolbars’larında ve Large Toolset’te bulunur. Ayrıca Window > Collaboration Bar ile de açabilirsiniz.

Collaboration Bar’da Share’a tıklayarak modelinizi görüntülemeleri için başkalarını davet edin. Modelinizi henüz Trimble Connect’e kaydetmediyseniz, önce oraya kaydetmenizi isteyen bir uyarı görürsünüz.

Özel davet göndermek için e-posta adreslerini girip erişimlerini belirleyin. Davet edilen kişiye modeli açmak için kullanabileceği özel bir bağlantı içeren e-posta gönderilir. Modelinizi General Access’e ayarlarsanız, Copy Link tıklamak bağlantıyı herkese açık hâle getirir; linke sahip olan herkes modeli görüntüleyebilir.

Paylaştığınız linkler modeli alıcının web tarayıcısında açar. Görüntüleyiciler, belirlediğiniz erişim düzeyine bağlı olarak temel bilgilere ve bazı ek seçeneklere erişir. Erişim seviyelerini istediğiniz zaman ayarlayabilirsiniz. Özel davet alan görüntüleyiciler için izinler:

  • Owner – Modelin sahibi her zaman tüm görüntüleme özelliklerine tam erişime sahiptir.
  • View Scenes – Modeldeki scenes’leri görüntüleyebilir, ancak modeli gezemez veya yorum bırakamaz.
  • Comment – Yorum bırakabilir, tüm kullanılabilir kamera araçlarını ve görüntüleyici yardımcılarını kullanabilir.

General Access izinleri, herkese açık linkinizi kullanan veya özel davet almadan erişmeye çalışan birinin modelinizi görüntülemeye çalıştığında ne olacağını tanımlar. General Access bir modele yorum yapma imkânı içermez. General Access şu şekilde ayarlanabilir:

  • No Access – Başkaları modele erişmeye çalıştığında sizden erişim talep etmelerini isteyen bir uyarı çıkar. Talebi onaylayabilir, reddedebilir veya yok sayabilirsiniz.
  • View Scenes – Herkese açık linkten erişenler sadece scenes görüntüleyebilir.
  • View Model – Herkese açık linkten erişenler modeli gezebilir ve ölçüm alabilir.

Tüm görüntüleyiciler diğer izleyicilerin imlecini görebilir. Her görüntüleyici, Collaboration Bar’daki Hide Cursor  ile bu imleçleri gizleyebilir.

Yorumlar
Yeni Comment tool, modelinizde 3D comment marker’ları oluşturur. Kendi modelinize yorum bırakmak için toolbars’tan veya Collaboration Bar’dan Comment tool’u etkinleştirin. Bu, Comments Panel’i açar. Comments panelinden yorum zincirlerini inceleyebilir, yanıt ekleyebilir ve comment marker’larını gizleyebilirsiniz.


Görüntüleyiciler de Comment tool ile yorum bırakabilir. Araç etkindeyken nesnelerin üzerine gelerek yorum bırakmak için hassas bir nokta seçin. Metin tabanlı yorumlara ek olarak görseller, bağlantılar ve farklı camera position’lar da ekleyebilirsiniz.

Her yorum belirli bir scene ile ilişkilendirilebilir. Böylece bir kullanıcı modelleme penceresinde bir comment marker’a tıkladığında SketchUp o yorum zincirini gösterir, son seçili scene’i etkinleştirir ve yorumun kamera konumuna geçer. Yorumunuzu başka bir scene ile veya hiçbiriyle ilişkilendirmeyi de seçebilirsiniz.

Gerçek Zamanlı Görüntüleme ve Kamera Kontrolleri
Varsayılan olarak, görüntüleyiciler modelleme güncellemelerinizi gerçek zamanlı görür. Yaptığınız değişiklikler anında görünür ve imleçler görünür durumdaysa kullandığınız aracı (ör. Tape Measure, Pan, Rotate) herkes görebilir.

Görüntüleyicilerin modeli belirli bir açıdan görmesini isterseniz Collaboration Bar’daki avatarınıza tıklayın; tüm izleyicilerin bakış açısı sizinkiyle eşitlenir. Başka bir izleyicinin neye baktığını görmek isterseniz onun avatarına tıklayabilirsiniz.

Daha Fazla Bilgi
SketchUp’ın yeni iş birliği özellikleri için bkz. Connect and Collaborate.


Görselleştirme İyileştirmeleri

Ne Yaptık
SketchUp 26.0, Ambient Occlusion için Distance Multiplier ve renk kontrolleri, bir malzemenin roughness map’ini tersine çevirme (Invert Roughness) ve malzeme thumbnail görünümünü seçme özelliği sunar.

Detaylar

Ambient Occlusion
Ambient Occlusion face style iki büyük iyileştirme aldı: Distance Multiplier kaydırıcısı ve color swatch kontrolü.

  • Distance Multiplier kaydırıcısı, occlusion etkilerinin modellerinizde görüneceği mesafeyi kontrol eder. Yüksek değer, uzaklaştırıldığında bile occlusion etkilerinin görünür kalması demektir.
  • Yeni color swatch kontrolü, seçtiğiniz renge göre dinamik gölgeleme efektleri sağlar. Renk tekeri, HLS, HSB veya RGB kontrolleriyle rengi ayarlarken etkiler modeli anlık olarak yansır.

Invert Roughness
SketchUp’ın Photoreal Materials’ı, yüzey görünümünü özelleştirmenin pek çok yolunu sunar. Yeni Invert Roughness seçeneği ile bir malzemenin roughness map’inde siyah-beyaz değerlerini tersine çevirebilirsiniz. Bu, bir yüzeyin ne kadar pürüzlü veya pürüzsüz görüneceğini daha iyi kontrol etmenizi sağlar.

Material Thumbnails (Sadece Windows)
Yoğun talep üzerine malzeme thumbnail’ları artık özelleştirilebilir: cube ve flat 2D görüntü seçenekleri sunulur.

Bir malzemenin önizlemesine context click yaptığınızda Auto Thumbnail, Cube Thumbnail veya Flat Thumbnail arasından seçebilirsiniz. Auto Thumbnail seçildiğinde fotogerçekçi dokular cube olarak görünür. Cube Thumbnail malzemeyi kalıcı olarak küp hâlinde gösterir. Flat Thumbnail, klasik 2D görüntüyü sunar.

Daha Fazla Bilgi


Performans

Ne Yaptık
SketchUp 2026.0 bellek ve çalışma verimliliğini artırır. Bu değişiklikler SketchUp’ı daha verimli, hızlı ve güvenilir kılar; özellikle büyük modellerde.

Detaylar

Hafıza Geliştirmeleri
SketchUp, bellek yönetimini geliştirip çeşitli ögeler ve süreçler için bellek ayırma/kullanımını optimize eder:

  • Model Loading – Model verileri daha verimli yüklenir, başlangıçtaki bellek sıçramaları azalır.
  • Lower Memory Overhead – Bileşenler için ayrılan bellek optimize edilerek israf azaltılır.
  • Windows Graphics Efficiency – Windows’ta grafik kaynaklarının ele alınması iyileşerek bellek kullanım verimliliği artar.

Bu iyileştirmelerle SketchUp genel olarak daha az bellek kullanır. Bu da:

  • Özellikle az RAM’li cihazlarda büyük modellerle çalışırken daha az çökme ve donma,
  • Daha istikrarlı ve duyarlı bir ortam,
  • Daha akıcı etkileşim demektir.

Çalışma Verimliliği
SketchUp 2026.0 sık kullanılan işlemleri hızlandırır ve şu alanlarda akıcılığı artırır:

  • Selections and Inferences – Çekirdek seçim ve manipülasyon kodunun optimize edilmesi; seçim yapma, bileşen açma/kapama ve küçük hedeflere inference alma gibi görevlerde daha yüksek hız.
  • Scene Transitions – Daha büyük modellerde daha akıcı geçiş; FPS’de yaklaşık %86 iyileşme.
  • Zoom Extents%90’a varan hız artışı.
  • Purge Unused – Kullanılmayan tags’leri temizleme süresi ciddi ölçüde azaltıldı.

Not: Performans tahminleri, farklı donanım yapılandırmalarında çeşitli karmaşıklıktaki modellerle yapılan dahili testlere dayanır. Donanım ve modele bağlı olarak deneyiminiz değişebilir.

Daha Fazla Bilgi


Live Components

Ne Yaptık
SketchUp 2026.0, Scale tool’a ek grip işlevi kazandırır. Bu grip’ler, Live Component’ları inference ile yerleştirip boyutlandırmanıza olanak tanır. Ayrıca Live Component boyamaya ilişkin bir dizi iyileştirme yapıldı.

Detaylar

Live Components Ölçeklendirme
Scale tool artık Live Component’larla kullanılabilir; modellerinizde bileşen yerleştirme ve boyutlandırmada daha fazla esneklik sağlar.

Bu grip’ler her zaman bileşenin sınırlarına kilitli değildir. Böylece neyi boyutlandırdığınızı daha iyi görebilir ve bileşeni modele en uygun şekilde sığdırabilirsiniz. 3D Warehouse’daki SketchUp Content Library’e göz atarak sizable Live Component’ları bulabilirsiniz (SketchUp abonelerine sunulur). Tüm mevcut Live Component’larda scale grip’leri olmayabilir; ancak buna sahip daha fazla bileşen yakında geliyor.

Geliştirilmiş Malzeme İş Akışları
Paint Bucket tool, Live Component’a o bileşende zaten bulunmayan özel malzemeleri de uygulayabilir. Güncellenen iş akışı; daha iyi texture mapping, Live Component seçiliyken boyama, malzemelerin daha iyi ele alınması ve SketchUp Material Library uyumluluğunu artıran perde arkası değişiklikleri içerir.

Daha Fazla Bilgi


Genel Modelleme İyileştirmeleri

Ne Yaptık
SketchUp 2026.0, scale, rotate, scene ve inference genelinde bir dizi iyileştirme sunar.

Detaylar

Ölçeklendirme İyileştirmeleri
Küçük alanlarda veya kalabalık geometrilerde, diğer geometri tarafından gizlenen grip’lere erişmek için çokça orbit, pan ve görünürlük ayarı gerekebilir. Artık scale grip’ler diğer geometrilerin “içinden” de görünür, böylece her zaman onları görebilir ve tıklayabilirsiniz.

Rotate İyileştirmeleri
SketchUp 2025, Rotate tool’a rotation handle’lar eklemişti. Bu two-click hızlı döndürme imkânı sağlasa da rotation plane kilitlendiğinde beklenmedik sonuçlar doğurabiliyordu. Bunu önlemek için, rotation plane kilitliyken rotation grip’ler görünmez.

Profil Kenarından Hareket Ettirme
Nesne yerleştirirken, yerleştirdiğiniz nesne arka plandaki elemanları örtebilir ve hizalamayı zorlaştırabilir. Çözümler arasında Back Edges’i göstermek, X-ray açmak veya bounding box grip’leri arasında geçiş sayılabilir.

Bunlara çözüm olarak, groups ve components artık profile edge’lerinden biri kullanılarak yerleştirilebilir. Bu sırada nesne yarı saydamlaşır; hedefinizi görüp seçmek kolaylaşır. Profiles görünür olmak zorunda değildir; ancak camera position ve geometri karmaşıklığına bağlıdır.

Sahne Değişikliklerini Geri Al ve Yinele
Bir scene’de yanlış güncelleme yapmak can sıkıcı olabilir. 2026.0 öncesinde sahneyi eski hâline getirmek saatler alabiliyordu. Artık scene güncellemeleri için Undo/Redo kullanılabilir. Bu, modelin diğer bölümlerini düzenlerkenki gibi çalışır ve create, rename, delete işlemlerini de kapsar.

Purge Unused
Model kaydederken görülen Purge Unused hatırlatıcısı artık varsayılan olarak kapalıdır. Preferences’tan kontrol edebilirsiniz. Açıkken, tam olarak neyi temizleyeceğinizi seçebilirsiniz. Purge Unused ayrıca Edit menüsünde yer alır ve kısayol atanabilir.

Tray ve Panel (Windows)
SketchUp arayüzünü güncelleme çalışmalarının parçası olarak, tray ve panel görünürlüğünü tray/panel başlıklarına right-click ederek kontrol edebilirsiniz. İşaretli olmayan bir paneli seçmek, tıkladığınız tray içinde görünür yapar. Bu, Window menüsüne alternatif bir etkinleştirme yoludur.

Ayrıca paneller tray’ler arasında sürüklenebilir veya boş alana taşınıp bağımsız bir tray olarak açılabilir. Bu yeni pencereyi tray’e dönüştürmek isterseniz context click > Make Tray’i kullanın.

Daha Fazla Bilgi


Manage Activations

Ne Yaptık
Artık SketchUp for Desktop’tan çıkmadan tüm activations’ı sıfırlayıp mevcut cihazınızı yetkilendirebilirsiniz.

Detaylar
SketchUp’ın End User License Agreement (EULA)’sı, aboneliğiniz kapsamındaki her uygulamanın kurulum/yetkilendirmesini iki cihaz/örnek ile sınırlar. Üçüncü bir cihaza kurulum/yetkilendirme yapmaya veya bir uygulamanın üçüncü örneğini açmaya çalışırsanız “You have exceeded your allowed activations.” uyarısını görürsünüz.

Bu uyarıyla SketchUp for Desktop açıldığında, artık account management sayfanıza gitmeden tüm activations’ı sıfırlayıp mevcut cihazınızı yetkilendirme seçeneği gösterilir.

Daha Fazla Bilgi


SketchUp Birlikte Çalışılabilirlik

Ne Yaptık
SketchUp 2026.0, DWG içe/dışa aktarımında doğruluk ve verimlilik iyileştirmeleri sunar; buna hatch desteği ve section plane’lerin korunması dahildir. IFC dışa aktarma iş akışı geliştirilmiş; IFC 2x3 ve IFC 4 tek dosya türünde birleştirilmiş ve Export Options genişletilmiştir.

Detaylar

DWG Import Seçenekleri
DWG içe aktarımında iki yeni seçenek: Import Layers as Groups ve Import Linework Flattened.

  • Import Layers as Groups, içe aktarılan DWG’nin layer yapısına karşılık gelen group’lar oluşturur. Bu layers’lerin kendi Tag’leri korunur; aynı zamanda görünürlük kontrolünü iyileştiren gruplandırılmış geometri elde edilir.
  • Import Linework Flattened, içe aktarılan geometrinin Z değerini 0 yapar. Böylece 2D CAD verilerini 3D modellere dönüştürürken yaygın temizlik ihtiyacı azalır; hizalama sorunları gibi problemler önlenir. Diğer CAD yazılımlarındaki Flatten özelliğine benzer şekilde çalışır.

DWG Hatch Desteği
SketchUp artık DWG’den hatch içe aktarır. Solid hatch’ler faces’e, non-solid hatch’ler edges’e dönüşür.

3D Kesitleri Dışa Aktarma
3D DWG dışa aktarımında section plane’ler korunur ve DWG Sections elde edilir. Bunlar AutoCAD’de Generate Section Block ve 2D Section / Elevation özellikleriyle kullanılabilir.

Diğer DWG İyileştirmeleri

  • DWG’den gelen polyline’lar artık welded SketchUp lines olarak içe aktarılır.
  • Component instance isimleri daha iyi ele alınarak yinelenen veriler azaltılır.
  • 3D Polyline, Import Results diyalogunda beklenildiği gibi görünür.
  • Gerçek eğriler dışa aktarılırken daha iyi sonuçlar.
  • 3D AutoCAD exporter ile ilgili çeşitli sorunlar giderildi.
  • 3D polylines, 2D DWG’ye beklenildiği gibi dışa aktarılır.

IFC Dışa Aktarıcı İyileştirmeleri
Model dışa aktarılırken IFC 2x3 ve IFC 4 seçenekleri tek bir IFC File seçeneğinde birleştirilmiştir. Spesifik IFC sürümü yeni Export Options diyalogundan seçilir.

Yeni Standard IFC Spatial Hierarchy seçeneği, modelinizin Outliner yapısında tanımlı olmasa bile IfcProject, IfcSite, IfcBuilding gibi temel varlıkları oluşturur.

Daha Fazla Bilgi
Bkz. Using SketchUp Data with Other Modeling Programs or Tools.


Scan Essentials

Ne Yaptık
Scan Essentials, iki yeni point cloud modelleme iş akışı (Texture Projection ve Mesh Generation araçları), point cloud görünürlüğünü hem SketchUp hem LayOut’ta daha iyi kontrol etmek için yeni bir Scene Manager ve dışa aktarımda orijinal georeferenced koordinat sistemine geri dönme olanağı sunar.

Detaylar
SketchUp aboneleri, Texture Projection ve Surface Mesh adlı iki yeni aracı kullanabilir.

  • Texture Projection ile scan data’dan bir image texture çıkarıp SketchUp geometrisine project edebilirsiniz. Bu projected textures, SketchUp materials’a dönüşür; modelin diğer bölgelerinde veya diğer modellerde yeniden kullanılabilir.
  • Yeni Surface Mesh aracı, point cloud’lardan SketchUp geometrisi çıkarmayı kolaylaştırır. Aracı seçtikten sonra çıkarım alanını işaretler, yöntemini belirlersiniz ve birkaç adımda mesh oluşturursunuz.

Bunlara ek olarak, Point Cloud Manager’daki görünürlük ayarları artık hem SketchUp hem LayOut’ta scene olarak kaydedilebilir.

Son olarak, Point Cloud Manager’da Reset Transformations tıklamak artık global transformations dâhil tüm dönüşümleri sıfırlar. Orijinal veriyi diğer uygulamalarda kullanmak üzere dışa aktarmak isteyenler için idealdir.

Daha Fazla Bilgi


LayOut

LayOut Arayüzü ve Performans Güncellemeleri

Ne Yaptık
Windows’ta LayOut arayüzü güncellenerek ikonografi, tray/panel yapılandırmaları ve toolbar özelleştirmeleri SketchUp’a daha çok benzer hâle getirildi.

Detaylar
LayOut’un yeni arayüzü, SketchUp tarzını LayOut belgelerinize taşır.
 Tray ve panel’ler SketchUp’taki muadilleri gibi davranır: çalışma alanında düzenleyebilir, panelleri dışarı sürükleyebilir ve iş akışlarınıza uygun yeni tray’ler oluşturabilirsiniz. Toolbars da benzer şekilde esnek yerleşim sunar.

Vektör ve Hibrit Görselleştirme Performansı
LayOut’un Hidden Line Rendering (HLR) kodu, vector ve hybrid SketchUp model viewports için kullanılan vektör çizgileri üretir. Bu süreç hızlandırılarak anlamlı bir performans artışı sağlanmıştır.

Daha Fazla Bilgi


LayOut Taslak Araçları

Ne Yaptık
Dört yeni çizim aracı: Trim, Extend, Fillet, Chamfer. Bu araçlar 2D vektörleri oluşturma ve düzenlemede daha sezgisel/etkili bir yol sağlar.

Detaylar
Yeni drafting araçları, detaylandırma ve diyagram gibi basit 2D görevlerde gereksiz seçimleri atlamanıza ve ekstra temizlik ihtiyacını azaltmanıza yardımcı olur:

  • Trim  – Fazla çizgileri/şekilleri hızlıca temizler, temiz kesişimler üretir; hız ve doğruluğu artırır. Varsayılan kısayol: Shift + T.
  • Extend – Çizgileri ve diğer varlıkları hızlıca uzatır. Varsayılan kısayol: Shift + E.
  • Fillet  – Tanımlı bir yarıçapa göre iki varlık arasında hassas rounded corner oluşturur. Varsayılan kısayol: Shift + F.
  • Chamfer – Tanımlı bir mesafede iki çizgi arasında 45° pah oluşturur. Varsayılan kısayol: Shift + C.

Bu araçlar Main Toolbar’da bulunur. Trim ve Extend aynı slotu paylaşır (dropdown ile seçilir). Fillet ve Chamfer da tek ikon üzerinde gruplanır.

Daha Fazla Bilgi


Scrapbook İyileştirmeleri

Ne Yaptık
LayOut’un varsayılan Scrapbook kütüphanelerine Architecture altında 2D Windows (2 Boyutlu Pencereler), Doors (Kapılar), Furniture (Mobilya), Kitchen (Mutfak), Bath (Banyo) ve People (İnsan) eklendi.

Detaylar
LayOut ile gelen Scrapbook kütüphaneleri, çizimlere kolayca eklenip ölçeklenebilen yaygın, yeniden kullanılabilir ögeler sağlar.
 Yeni Architecture Scrapbook’u, LayOut’ta hazırlanmış planlar veya model viewport’larıyla uyumlu yaygın mimari ögeler sunar:

  • Doors with Wall Mask (alttaki varlıkları maskeleyen dikdörtgen ile)
  • Doors
  • Windows
  • Living
  • Bedroom
  • Kitchen
  • Bath

Tüm mimari Scrapbook içerikleri özelleştirilebilir Scaled Group’lar olarak oluşturulmuştur.

Daha Fazla Bilgi


LayOut İçe ve Dışa Aktarma İyileştirmeleri

Ne Yaptık
LayOut 2026.0, DWG işlevselliğine bir dizi güncelleme getirir ve bu dosya formatını kullanırken içe/dışa aktarım verimliliğini artırır.

Detaylar
2D iş akışlarınızda AutoCAD kullanıyorsanız, LayOut çizim oluşturma ve sürdürmede yardımcı olur. DWG ile çalışırken şu iyileştirmeler yapılmıştır:

  • Page Export – LayOut belgesini dışa aktarırken, artık belgenizdeki her sayfayı ayrı bir DWG dosyası olarak dışa aktarabilirsiniz.
  • Tag PreservationDWG’ye dışa aktarımda SketchUp viewport’larınızın tag isim yapıları korunur.
  • Stacked Viewports – Belgenizde aynı konumda birden çok SketchUp viewport’u varsa, dışa aktarılan DWG model alanında da üst üste doğru konumlandırılırlar.
  • Text, Hatch ve Table – LayOut artık text, hatch ve table’ları DWG’ye doğru biçimde aktarır (font ve border ayarlarıyla AutoCAD table ögeleri). LayOut ayrıca bir DWG’yi içe aktarırken bu ögeleri daha doğru tanır.
  • Kırık Çizgiler ve Eğriler – SketchUp viewport’larından aktarılan ögeler için devamlı çizgiler doğru şekilde oluşturulur.

Daha Fazla Bilgi


Hata Düzeltmeleri ve Diğer İyileştirmeler

SketchUp

Stabilite ve Performans

  • Components tray’i Paste, Component, Move (Copy/Stamp) veya Rotate (Copy) gibi araçlarla kullanılırken açma/genişletmede oluşan çökme giderildi.
  • Material preview stilini (flat, cube, automatic switching) context menu’den değiştirme özelliği eklendi.
  • Preferences’ta şablonlar için özel dizin belirleme eklendi.
  • Birden çok SketchUp sürümü kurulu olduğunda .skp dosyaları artık varsayılan olarak en son sürümle açılır.
  • Ruby API üzerinden üç kez tetiklenip dördüncüde başarısız olan bildirim sorunu giderildi.
  • Live Components düzenlenirken görülen ara sıra çökme düzeltildi.
  • file invalid” hatasına yol açan model bozulmalarında otomatik onarım kapsamı genişletildi.
  • Yeni grafik motoru açıkken çok büyük görselleri içe aktarırken oluşan çökme düzeltildi.
  • V-Ray entegrasyonu geliştirildi; indirme sayfasında sürüm belirtme imkânı eklendi.
  • Bazı örnek dosyalarda belirli gruplar seçilip Explode yapıldığında oluşan çökme giderildi.
  • Bozuk Normal map içeren model açılırken çökme sorunu giderildi.
  • Karmaşık modellerde geniş alan seçiminde performans iyileştirildi.
  • auto-text kullanan metin nesnelerini kopyalarken oluşan çökme düzeltildi.
  • Create Radius eklentisini kullanırken yaşanan çökme giderildi.
  • Components panelinden bozuk bir bileşen sürüklenmesi artık çökme yaratmaz.
  • Orbit sırasında belirli bileşenlerde görülen flicker sorunu giderildi.
  • Belirli bir hatch içe aktarılırken oluşan çökme ve bazı geometrilerde front/back face tersliği düzeltildi.
  • Component Options’ta özel SKC dosyalarından gelen varsayılan attribute değerlerinin içe alınmaması hatası düzeltildi; XML şema doğru parse edilir.
  • MacOSCMD+Tab ile uygulamalar arası geçişte araçların kesintiye uğraması, inference ve çizgi kaybı sorunları giderildi.
  • Windows – Uygulama menülerindeki birçok ögenin yanına araç simgeleri eklendi.
  • WindowsWebDialog’dan HtmlDialog çağırınca oluşan Ruby çökmesi giderildi.
  • Windows – Bir süre kullanılmama sonrası başlatmada çökme sorunu düzeltildi.

Kullanılabilirlik

  • Extension Migrator artık ön yüklü gelir; ilk kurulumda otomatik açılarak önceki kurulumdan uzantıları taşımanızı ister.
  • Extension Migrator’ın Author bilgisi diğer yüklü eklentilerle tutarlılık için “SketchUp” olarak değiştirildi.
  • Bazı çevirilerde metin dizelerinde görülen “\r” sorunu düzeltildi.
  • Preferences > Workspace’teki Reset Workspace artık varsayılan çalışma alanını doğru biçimde geri yükler.
  • File > Preferences altında “import to model library” (Materials, Environments, Styles) seçenekleri için ilk içe aktarma dizini artık kaydedilir.
  • 3D Warehouse’tan Environment’ların doğrudan modele indirilememesi hatası düzeltildi.
  • 3D Warehouse’tan .ske içe aktarırken yanlış ad kullanılması sorunu düzeltildi.
  • İngilizce kaynak klasör yolu uyumsuzluğundan Welcome Window’da hata oluşması giderildi.
  • Escape tuşunun group/component düzenleme modundan çıkmaması hatası düzeltildi.
  • Match Photo scene’lerinde değişiklik sonrası scene thumbnail’ların “?” göstermesi sorunu giderildi.
  • Live Component boyamada status bar metni iyileştirildi; artık boyama anında bileşen seçilebilir.
  • Bozuk transform’a sahip component’ların scale ile kaybolması sorunu giderildi.
  • Farklı Live Component’lar arasında geçişte configuration panel’in görünme süresi iyileştirildi.
  • Text/dimension ögeleri, Color by Tag etkin olduğunda doğru tag color gösterir.
  • Ruby ile dönüştürülmüş group’lar için yanlış bounding box raporu düzeltildi.
  • Yeni grafik motoru etkinken Hidden Line face style’da tag color olarak kullanılan materials’ların görünmemesi sorunu giderildi.
  • Rectangle çizerken “Square” ipucu çıkmasına rağmen sonucunun kare olmaması sorunu düzeltildi.
  • Lasso tool’un status bar metni İngilizce dışı dillerde doğru gösterilir.
  • Move (Stamp) ile glue to faces nesneleri yerleştirilirken yanlış 180° dönme sorunu giderildi.
  • Bazı araçlarda protractor’ın normalden büyük görünmesine yol açan sorun giderildi.
  • 3D Warehouse / Extension Warehouse açılışında bazen navigation buttons’ın gizlenmesi sorunu düzeltildi.
  • Bir component içinde dimensions’ların scale sırasında güncellenmemesi ve okların gerilmesi düzeltildi.
  • Bozuk style içeren bir modeli açarken veya Save Out > To 3D Warehouse seçilirken oluşan çökme giderildi.
  • Farklı section plane ayarına sahip scenes arasında animasyon geçişinde flicker düzeltildi.
  • Click-drag-release çizim modunda Move (Stamp) kullanırken oluşan çökme giderildi.
  • Bir group’un ölçeğini sıfırlayınca içeriğin kaybolması sorunu düzeltildi.
  • New Graphics Engine ile Scenes geçişlerinde bazı animasyonların her zaman görünmemesi düzeltildi.
  • Bazı hata mesajlarının belirsiz ve yönlendirici olmaması sorunları düzeltildi.
  • WindowsPreferences’a Environment panel için klavye kısayolu eklendi.
  • WindowsTags panelindeki tag color preview artık texture’ları da gösterir.
  • Windows – Çok sayıda scene tab varken yanlış tab seçilmesi sorunu düzeltildi.
  • Windows – Kamera aracı kullandıktan sonra Paint Bucket’ı yeniden etkinleştirince Materials panelinin kendiliğinden açılıp kayması sorunu düzeltildi.
  • WindowsCreate Material ve Duplicate Material diyalogları, scrollbar varken tüm kontrolleri gösterir.
  • Windows – Materials panelindeki metin alanlarında Enter/Return, beklenildiği gibi ana pencereye odağı geri verir.
  • WindowsRuby console’dan metin kopyalayınca viewport’a fazladan component eklenmesi sorunu giderildi.
  • Windows – Yeni grafik motoru etkinken dışa aktarılan 2D görüntülerde zemin deliklerinden arka plan renginin görünmesi düzeltildi.
  • MacOS – Birden çok Tag folder’ı aynı anda explode edememe sorunu giderildi.
  • MacOSmaterials diyalogunun in-model material düzenlerken ekranın tepesine sıçraması düzeltildi.
  • MacOS – Aynı ada sahip iki material varsa, ilkinin ikinci uygulama yerinde görünmesi sorunu düzeltildi.
  • MacOS – Kopyalanan etkilenen materials’larda çökme doğuran sorunlar giderildi.
  • MacOS – Kaydederken file explorer’da thumbnail preview’ların oluşmaması düzeltildi.
  • MacOSTrimble Connect yüklemesi sırasında SketchUp penceresinin kapanması, çıkışın engellenmesi ve force quit gerektirmesi sorunu düzeltildi.

LayOut

Birlikte Çalışılabilirlik ve Organizasyon

  • LayOut’tan DWG’ye dışa aktarımda tag name yapısı korunur. (Mevcut dosyalar için yeni davranışın geçerli olması SketchUp model viewport’larının yeniden re-render edilmesini gerektirir.)
  • SketchUp model viewport’larını üst/sol grip’lerden ölçekli kopyalarken kameranın kaymasına neden olan sorun giderildi.
  • Farklı LayOut sürümünde açıldığında dimension text hizalamasının değişmesine yol açan hata düzeltildi.
  • Bir group içindeki ölçekli çizimin yeniden boyutlandırılması ve paper-space ölçüm hatalarına yol açması düzeltildi.
  • Attached leader olarak kullanılan çizgi yollarının kopyalanıp entity taşındığında jump etmesi sorunu giderildi.
  • Bir LayOut sayfasındaki viewport’lu modelde sun location’ın güncellenmemesi düzeltildi.
  • Her LayOut sayfasını ayrı bir DWG dosyası olarak dışa aktarabilirsiniz (adlandırma: “Layout file name_Page number_Page name”).
  • Stacked SketchUp Model Viewports, DWG model space’te doğru şekilde üst üste aktarılır.
  • <1:1 ölçeğe sahip büyük DWG’leri içe aktarırken text ve leader ögelerinin yanlış boyut/konumda görünmesi düzeltildi.
  • WindowsDocument Setup diyalogunda, sekmeli grup hâlinde birden çok belgeyle çalışırken yanlış dosyanın referanslarının görünmesi düzeltildi.
  • Windows – Bir modelin section plane sembollerinin LayOut viewport’unda görünmemesi sorunu giderildi.
  • MacOSdimension’larda autotext’in kaydedip yeniden açınca kısalması/kesilmesi düzeltildi.

Kullanıcı Arayüzü ve Kararlılık

  • Clipping mask’te kullanılan bir pattern fill’i purge ettikten sonra kaydetmede 107 Error’a yol açan sorun giderildi.
  • Boş bir sayfadayken model referansını güncellerken oluşan çökme düzeltildi.
  • Çift tıklama ofsetinin entity’nin dışına uygulanması hatası düzeltildi.
  • Clipping mask ile gizlenen model bölümlerinde snapping/inferencing oluşması düzeltildi.
  • Experimental Graphics Engine ile font size ve alignment tutarsızlıklarına ilişkin daha fazla sorun giderildi.
  • Ruby API ile yatay/dikey linear dimension oluşturmayı engelleyen sorun düzeltildi.
  • Stroke stilli text ögelerinde boyutlandırma davranışı düzeltildi.
  • Windows – Bazı görselleri yüklerken üçüncü parti kütüphaneden kaynaklanan çökme giderildi.
  • WindowsExperimental Graphics Engine ile düzenleme sırasında beyaz metnin saydamlaşması düzeltildi.

Önemli Biline Sorunlar

  • Updating Table References, yanlış satır/sütun verisinin güncellenmesine yol açabilir. Table Reference Options context menu diyalogundan hücre aralığını (cell range) ayarlayarak düzeltilebilir.

Yerelleştirme

  • Eksik çeviriler, yanlış ürün adları ve çevrilmiş EULA’da bozuk bağlantılar dâhil çeşitli yerelleştirme sorunları giderildi.
  • Yerelleştirilmiş dizgelerin eski çevirilere dönmesine neden olan ve İngilizce dışı dillerin tamamını etkileyen gerileme (regression) hafifletildi.
  • İngilizce dışı dil kurulumlarında scrapbook’ların eksik olması sorunu düzeltildi.

Birlikte Çalışılabilirlik

İçe ve Dışa Aktarım

DAE

  • Component ve material isimleri artık importer tarafından yok sayılmaz.

DWG/DXF

  • DWG içe aktarımında hem Component Instance hem Component Definition isimlerinin içe alınarak kopya veri oluşması sorunu giderildi.
  • DWG’den gelen polylines, daha öngörülebilir davranış için welded SketchUp lines olarak içe aktarılır.
  • 3D DWG dışa aktarımını engelleyen sorun düzeltildi. Artık DWG’ler geometri ve kesitleri doğru korur; ancak SketchUp’ta oluşturulan active cross-sections bazı AutoCAD görüntüleyicilerinde görünmeyebilir. Tüm uyumlu uygulamalarda tam kesit görünürlüğü için araştırma sürüyor.

3DS

  • Bazı modellerde 3DS dışa aktarımını başarısız kılan temel bir sorun düzeltildi.

IFC

  • Tüm IfcSpace öznitelikleri artık roundtrip yapılabilir.
  • Bazı IFC dosyalarını içe aktarırken kırık/kayıp geometri oluşması sorunu düzeltildi.
  • 2025’te sunulan özel SketchUp metadata, artık Trimble Connect’te desteklenir.
  • IFC Roofs, Stairs, Ramps öznitelikleri buildingSMART Validation Service uyumuna göre güncellendi.
  • IFC Export: Korece ve Japonca karakterlerin multi-byte işleme hatası nedeniyle bozulması giderildi; UTF-8 ile tutarlı kodlama uygulanır.

USDZ & TRB

  • Modelleri Trimble Connect’e yüklerken textures’ın kaybolmasına yol açan hata düzeltildi.
  • USDZ import library güncellenerek, telefon taramalarından gelen dosyaların emissive textures yedeklemesiyle siyah görünmesi sorunu giderildi.
  • Geçersiz USDZ dosyaları üretip dış görüntüleyicilerde açılmamasına yol açan hata düzeltildi; ayrıca renk eşlemesi orijinal SketchUp dosyasıyla uyumlu olacak şekilde düzeltildi.
  • TrimBIM (.TRB) dosya boyutlarının her dışa aktarımda artmasına neden olan sorun çözüldü.

API Sürüm Notları (Ruby & C API)

Uyumsuz Değişiklikler

Geri Alınamaz Sahne İşlemleri
SketchUp 2026.0’da scene ekleme, silme ve değiştirme işlemleri artık undoable. Önceden bu işlemler undo stack’e dahil değildi. Artık bir extension API ile scene değiştirdiğinde undo stack’e bir işlem eklenir. Bu scene değişiklikleri bir undo operation içinde çağrılmazsa, uzantınız farkında olmadan undo stack’i doldurabilir.

Geliştiricilerden scenes ile çalışan uzantılarını güncelleyip test etmeleri istenir. Tüm scene operations çağrılarını Sketchup::Model#start_operation ve Sketchup::Model#commit_operation arasına alın. Uzantınızın undo stack’i taşırmamasını sağlayın. Erken beta döneminde centercode’a sorun bildirin.

  • Sketchup::Axes, Sketchup::Camera, Sketchup::RenderingOptions, Sketchup::ShadowInfo gibi Sketchup::Page özelliklerini değiştirmek artık undoable bir işlemdir.
  • Scene değişiklikleri, undo stack’i taşırmamak için Sketchup::Model#start_operation ve commit_operation arasında yapılmalıdır. Extension Warehouse’a gönderilen uzantılar için bu gereklilik zorunlu olacaktır; uymayan uzantılar reddedilir.

Tersine Çevrilemeyen Dönüşümler

  • {Sketchup::ComponentInstance#transformation=}, {Sketchup::ComponentInstance#transform!}, {Sketchup::Group#transformation=}, {Sketchup::Group#transform!}, {Sketchup::Image#transformation=}, {Sketchup::Image#transform!} artık non-inversible (ör. herhangi bir eksende 0 ölçek) dönüşümleri kabul etmez.
  • {Sketchup::Entities#transform_entities}, {Sketchup::ComponentInstance}, {Sketchup::Group} ve {Sketchup::Image} üzerinde non-inversible dönüşümler uygulayamaz.

Çökme Düzeltmeleri

  • Layout::SketchUpModel’da, viewport Layout::Document’a eklenmeden önce environment ile render etmeye çalışınca oluşan çökme giderildi.
  • Sketchup.send_action’ı bir HTML dialog on_close olayında kullanınca çıkışta çökme giderildi.
  • Sketchup::Classifications#load_schema ile Sketchup::ComponentDefinition#add_classification’ı aynı operation’da kullanırken undo ile tetiklenen transaction rollback çökmesi düzeltildi.
  • Windowsmodel.place_component() sırasında çökme giderildi.
  • WindowsEmpty Component Definition yerleştirirken çökme giderildi.

API İyileştirmeleri

SketchUp Ruby API

  • Sketchup::Model#export artık yeni IFC exporter’ı kullanır; yeni seçenekler: :ifc_version, :standard_ifc_hierarchy, :selectionset_only, :tessellated_geometry. Kullanımdan kaldırılan/unsupported seçenekler: :doublesided_faces, :ifc_mapped_items, :ifc_types.
  • Sketchup::Model#active_section_planes ve Sketchup::Page#active_section_planes eklendi.
  • Sketchup::Styles#remove_style eklendi; Styles#add_style eklenen stili dönecek şekilde değiştirildi.
  • Sketchup.open_file’a :show_version_warning_dialog opsiyonel argümanı eklendi.
  • Sketchup::Pages#unique_name eklendi.
  • Sketchup::Page#name=, verilen ad zaten kullanılıyorsa ismi benzersiz olacak şekilde otomatik ayarlar.
  • Sketchup::ComponentDefinition#save_as ve #save_copy, kaydetme başarısızsa false döner.

SketchUp C API

  • SUModelGetActiveSectionPlanes ve SUModelGetNumActiveSectionPlanes eklendi.
  • SUEnvironmentCreateFromFile, artık boş name parametresine izin verir.

LayOut Ruby API

  • Layout::LinearDimension#initialize için yeni opsiyonel parametre: DIMENSION_LINE_ALIGNED, DIMENSION_LINE_VERTICAL, DIMENSION_LINE_HORIZONTAL.
  • Layout::LinearDimension#leader_line_visible? eklendi.
  • Layout::Style#text_strikethrough ve #text_strikethrough= eklendi (STRIKETHROUGH_NONE, STRIKETHROUGH_SINGLE).
  • LayOut Attribute Dictionaries için API eklendi:
    • Layout::Document#set_attribute / #get_attribute / #delete_attribute / #attribute_dictionary
    • Layout::Entity#set_attribute / #get_attribute / #delete_attribute / #attribute_dictionary
    • Layout::Page#set_attribute / #get_attribute / #delete_attribute / #attribute_dictionary
  • Yeni {Layout::Dictionary} sınıfı eklendi.

LayOut C API

  • LOLinearDimensionCreateWithAlignment() ve LOLinearDimensionAlignment enum’u eklendi.
  • LOLinearDimensionGetLeaderLineVisible() eklendi.
  • LOStyleGetTextStrikeThrough(), LOStyleSetTextStrikeThrough() ve LOTextStrikeThrough enum’u eklendi.
  • SketchUp Model Camera ve Viewport Overrides fonksiyonları eklendi:
    • LOSketchUpModelGetCamera(), LOSketchUpModelSetCamera()
    • LOSketchUpModelSetViewportOverridesOnModel()
    • LOSketchUpModelResetViewportOverridesOnModel()
  • LayOut Attribute Dictionaries için C API:
    • LODocumentSetAttribute() / GetAttribute() / DeleteAttribute()
    • LOEntityCreateAttributeDictionaryCopy() / SetAttribute() / GetAttribute() / DeleteAttribute()
    • LOPageCreateAttributeDictionaryCopy() / SetAttribute() / GetAttribute() / DeleteAttribute()
  • LOTypedValueType::LOTypedValueType_Dictionary enum değeri eklendi.
  • LOTypedValueGetDictionary() ve LOTypedValueSetDictionary() eklendi.

IFC Export API

  • Ruby API, yeni birleşik IFC exporter ile uyumlu olacak şekilde güncellendi; eski yöntemler kullanımdan kaldırıldı, IFC version ve hierarchy kontrolü için yeni fonksiyonlar eklendi.

API Hata Düzeltmeleri

Ruby API

  • Sketchup::Model#drawing_element_visible?’da exception’a yol açan regression düzeltildi.
  • {Geom::Transformation#inverse} ve {#invert!}, non-inversible dönüşümlerde ArgumentError fırlatır (ör. bir eksende 0 ölçek).
  • UI.inspector_names() artık Environments panelini doğru listeler.
  • SketchUp API ile kaydederken file corruption oluşturabilen sorun giderildi.
  • Aynı ad artık birden fazla scene’e atanamaz.
  • Rendering option dokümantasyonu kabul edilen değeri gösterir; edge type = 1 ayarı çökme yaratmaz.
  • DWG export dokümantasyonu materials option’ı gösterir.
  • Diğer birkaç dokümantasyon sorunu düzeltildi.

C API

  • SUModelAddLayers(), layer adlarının benzersiz olmasını sağlar.

Bilinen Sorunlar

  • {Sketchup::Image#transformation=} ve {#transform!}, non-inversible dönüşümlerde sessizce başarısız olabilir.
  • {Sketchup::Entities#transform_entities}, {Sketchup::ComponentInstance}, {Sketchup::Group}, {Sketchup::Image} üzerinde non-inversible dönüşümlerde sessizce başarısız olabilir.

 



    • Related Articles

    • Sketchup 2025 Sürüm Notları

      SketchUp 2025'te Neler Yeni? SketchUp Masaüstü Ortamlar – Yeni Ortamlar paneli, SketchUp modellerine 360° görüntü dosyaları ekleme, gökyüzü kubbesi ve dinamik yansımalar için aydınlatma ayarlarını yapılandırma seçenekleri sunar. Fotogerçekçi ...
    • Lumion 2025.0: Sürüm Notları

      Lumion 2025.0: Sürüm Notları Lumion 2025’e Giriş Tasarım yapma biçiminiz düşünülerek geliştirilen Lumion Pro 2025, daha akıllı araçlar, daha akıcı iş akışları ve çarpıcı görsel sonuçlar sunuyor. Lumion View ile gerçek zamanlı tasarım keşfi, Lumion ...
    • Lumion 12.5: Sürüm Notları

      Lumion 12.5, Lumion 12.5 Pro ve Lumion 12 kullanıcıları için ücretsiz indirme ve güncelleme olarak bugün erişilebilir. Lumion 12.5 Deneme Sürümü, Lumion 12.5 Pro Deneme Sürümü ve Lumion 12.5 Pro Student da bugün erişilebilir. Şimdi indirebilirsiniz. ...
    • Lumion 8.5 Sürüm Notları

      UYUMLULUK Lütfen 8.5 içerisinde kaydedilen Sahne ve Alınan Modellerin, önceki versiyonlarla geriye doğru uyumlu olmadığını unutmayın. Lumion 5, 6 ve 7 versiyonlarından projelerin açılması ile ilgili bir önce yayınlanan yazıda ilgili bölümü okuyun. ...
    • SketchUp 2022 Sistem Gereksinimleri

      Birçok bilgisayar programı gibi, SketchUp Pro, kurulum ve çalıştırma için belirli donanım ve yazılım özelliklerini gerektirir. Ancak bunlar temel gereksinimlerdir, bu nedenle performansınızı iyileştirmek için önerdiğimiz tavsiyeleri uygulamak ...