InDesign'da Nesneleri Gruplama, Kilitleme ve Çoğaltma
Nesneleri gruplama veya grubu çözme
Birkaç nesneyi tek bir birim olarak işlem görmeleri için bir grupta birleştirebilirsiniz. Daha sonra ayrı ayrı konumlarını ve niteliklerini değiştirmeden nesneleri taşıyabilir ya da dönüştürebilirsiniz. Örneğin, nesneleri bir logo tasarımı içinde gruplayabilir, böylece logoyu tek bir birim olarak taşıyabilir ve ölçekleyebilirsiniz.
Gruplar ayrıca iç içe olabilir; büyük grupların içinde alt gruplara gruplanabilir. İç içe bir grup sıradüzeninin farklı düzeylerini seçmek için Seçim, Doğrudan Seçim ve Grup Seçimi araçlarını kullanın.
Çakışan nesneler yığınıyla çalışıyorsanız ve yığınlanma sırasında bitişik olmayan bazı nesneleri gruplarsanız, seçili nesneler yığınlanma sırasında en öndeki seçili nesnenin hemen arkasında bir araya getirilir. (Örneğin nesneler önden arkaya A, B, C, D olarak yığınlanmışlarsa ve B ve D'yi birlikte seçerseniz, yığınlanma sırası A, B, D, C olur.) Farklı adlandırılmış katmanlardaki nesneleri gruplarsanız tüm nesneler, nesne seçtiğiniz en öndeki katmana taşınır. Ayrıca seçtiğiniz nesnelerin tümü kilitli ya da tümünün kilidi açık olmalıdır.
- Gruplanacak ya da grubu çözülecek birden fazla nesne seçin.
Seçiminizde bir nesnenin bir parçası varsa (örneğin, bir bağlantı noktası) gruplama ve grubu çözme işlemleriyle tüm nesne gruplanır veya tüm nesnenin grubu çözülür.
- Seçilen nesneleri gruplamak için Nesne > Grupla'yı seçin.
Seçilen nesnelerin grubunu çözmek için Nesne > Grubu Çöz'ü seçin.
Nesnenin bir grubun parçası olup olmadığından emin değilseniz Seçim aracını kullanarak söz konusu nesneyi seçin ve Nesne menüsüne bakın. Nesne > Grubu Çöz komutunun kullanılabilir durumda olması, bir grup seçtiğinizi gösterir.
Faklı katmanlardaki nesneleri gruplama veya gruplarını çözme
Katmanlar panelini kullanarak da bir belgenin farklı mizanpajlarına yerleştirilmiş olan nesneleri gruplayabilirsiniz. Katmanlar hakkında daha ayrıntılı bilgi için burayı tıklatın.
Farklı katmanlardaki nesneleri gruplarken InDesign grubunda en az bir nesne bulunan en üst katmandaki nesneleri gruplar. Ancak, InDesign her nesnenin ait olduğu katmanı hatırlar. Yani, varsayılan olarak, nesnelerin grubunu çözdüğünüzde tüm nesneler orijinal katmanlarına geri döner.
Gruplanmamış nesneleri en üst katmanda bırakmayı tercih edebilirsiniz. Bunun için Katmanlar açılır menüsünde Katmanları Hatırlayan Grubu Çöz seçeneğinin işaretini kaldırın.
Not: Bu seçenek uygulama düzeyinde bir ayardır. Yani bu seçenek tüm belgelere uygulanır.
Nesneleri kilitleme ya da kilitlerini açma
Belgenizdeki belirli nesnelerin hareket etmesini istemediğinizi belirtmek için Kilitle komutunu kullanabilirsiniz. Kilitli nesneler belge kaydedildiğinde, kapatıldığında ve sonra yeniden açıldığında kilitli kalır.
Bir nesne kilitli olduğu sürece taşınamaz. Ancak, Genel tercihlerde Kilitli Nesnelerin Seçimini Önle'yi kapatırsanız kilitli nesneleri seçebilirsiniz. Kilitli bir nesneyi seçtiğinizde, renk gibi bazı nitelikleri değiştirebilirsiniz.
- Yerine kilitlemek istediğiniz nesneyi ya da nesneleri seçin.
- Aşağıdakilerden birini yapın:
- Nesneleri kilitlemek için Nesne > Kilitle'yi seçin.
- Nesnenin kilidini açmak için kilit simgesini tıklatın.
- Geçerli formdaki nesnelerin kilidini açmak için Nesne > Formadakilerin Tümünün Kilidini Kaldır'ı seçin.
Hem nesneleri hem de katmanları kilitlemek veya bunların kilidini açmak için Katmanlar panelini de kullanabilirsiniz. Bir katmanı kilitlediğinizde, katmandaki tüm nesnelerin konumları kilitlenir ve nesneler seçilemez. Bkz. Katmanlar.
Nesneleri gizleme
Gizli nesneler seçilememesinin yanı sıra, yazdırılamaz veya dışa aktarılamaz.
- Aşağıdakilerden birini yapın:
- Bir nesneyi gizlemek için nesneyi seçin ve ardından Nesne > Gizle seçeneğini belirleyin.
- Gizli nesneleri göstermek için Nesne > Formadakilerin Tümünü Göster'i seçin.
Nesneleri çoğaltma
Nesneleri birkaç farklı yöntem kullanarak çoğaltabilirsiniz.
Çoğalt komutunu kullanarak nesneyi çoğaltma
Seçili bir nesneyi anında çoğaltmak için Çoğalt komutunu kullanın. Yeni kopya mizanpajda orijinalin biraz aşağısında ve sağında görünür.
- Nesneyi ya da nesneleri seçin ve Düzen > Çoğalt seçeneğini belirleyin.
Seçili nesneyi dönüştürürken çoğaltma
Nesnenin konumu, yönlendirmesini ya da oranlarını her değiştirdiğinizde nesneyi çoğaltabilirsiniz. Örneğin bir çiçek yaprağı çizerek, referans noktasını yaprağın tabanına ayarlayıp sonra artan açılarla art arda döndürürken her açıda yaprağın yeni bir kopyasını bırakarak bir çiçek oluşturabilirsiniz.
- Dönüştürme sırasında aşağıdakilerden birini yapın:
- Seçim aracını , Döndürme aracını , Ölçek aracını ya da Yamultma aracını kullanarak sürüklüyorsanız sürüklemeye başlayın ve ardından Alt (Windows) ya da Option (Mac OS) tuşunu basılı tutun. Çoğaltmanın dönüşümünü sınırlamak için Alt+Shift (Windows) ya da Option+Shift (Mac OS) tuşlarını basılı tutarak imleci sürükleyin.
- Dönüştür ya da Kontrol panelinde bir değer belirliyorsanız değeri yazdıktan sonra Alt+Enter (Windows) ya da Option+Return (Mac OS) tuşlarına basın.
- Nesneleri taşımak için ok tuşlarına basıyorsanız ok tuşlarına basarken Alt (Windows) ya da Option (Mac OS) tuşunu basılı tutun.
Nesneleri çoğaltmak için Adım ve Yinele'yi kullanma
Çoğaltmalardan oluşan satır ya da sütunları hemen oluşturmak için Adım ve Yinele komutunu kullanın. Örneğin bir sayfayı tek bir kartvizit tasarımının, aralarında eşit boşluk bırakılmış çoğaltmalarıyla doldurabilirsiniz.
- Çoğaltmak istediğiniz nesneyi ya da nesneleri seçin.
- Düzen > Adım ve Yinele'yi seçin.
- Yineleme Sayısı için orijinal dışında kaç çoğaltma yapmak istediğinizi belirtin.
- Yatay Kenardan Uzaklık ve Dikey Kenardan Uzaklık için sırasıyla x ve y eksenleri boyunca her yeni çoğaltmanın konumunun bir öncekinden ne kadar uzaklıkta olmasını istediğinizi belirtin ve Tamam'ı tıklatın.
Çoğaltmalarla doldurulmuş bir sayfa oluşturmak için önce Adım ve Yinele seçeneğini Dikey Kenardan Uzaklık 0 (sıfır) olarak ayarlanmış şekilde kullanın; bu işlem çoğaltmalardan oluşan tek bir satır oluşturacaktır. Sonra tüm satırı seçin ve Adım ve Yinele seçeneğini Yatay Kenardan Uzaklık 0 olarak ayarlanmış şekilde kullanın; bu işlem satırı sayfada aşağıya doğru yineleyecektir.
Nesneleri ızgarada çoğaltma
Değiştirici tuşları sürükleyerek ve kullanarak, çoğaltılan nesneyle özdeş nesnenin bir ızgarasını oluşturabilirsiniz.
Izgara modunu kullanma hakkında video için bkz. https://tv.adobe.com/go/4949/.
- Nesne seçin.
- Seçim aracını kullanarak, Alt (Windows) veya Option (Mac OS) tuşunu basılı turun ve sürüklemeye başlayın.
- Sürüklerken, Alt veya Option tuşunu bırakın. Sütun sayısını değiştirmek için Sol Ok ve Sağ Ok tuşlarına basın. Satır sayısını değiştirmek için Yukarı Ok ve Aşağı Ok tuşlarına basın. Izgaranın boyutunu belirtmek için bir dikdörtgen sürükleyin.
- Fare düğmesini serbest bırakın.
Yazdırılmayan nesneler oluşturma
Ekranda görünen ancak yazdırılmayan ve belgenin taşınabilir sürümlerinde görünmeyen nesneler oluşturmak isteyebilirsiniz.
Ayrıca bir belgedeki öğeleri seçerek gizlemek ya da göstermek için katmanları da kullanabilir ve katmanlara yazdırılamaz durumu atayabilirsiniz.
- Yazdırılmasını istemediğiniz nesneyi ya da metin çerçevesini seçin.
- Nitelikler panelini açın (Pencere > Çıktı > Nitelikler).
- Nitelikler panelinde Yazdırılmayan'ı seçin.
Related Articles
InDesign dosyasını PDF olarak dışa aktarma (InDesign PDF Export)
Adobe PDF hakkında PDF (Portable Document Format/Taşınabilir Belge Formatı), çok çeşitli uygulamalarda ve platformlarda oluşturulan kaynak dosyaların fontlarını, görüntülerini ve mizanpajını koruyan evrensel bir dosya formatıdır. Adobe PDF, ...
InDesign Belgesini Baskı için PDF Olarak Dışa Aktarma - Baskıya Hazırlama
Belgeyi ya da kitabı Adobe PDF'ye dışa aktarmak, varsayılan Yüksek Kaliteli Yazdırma ayarlarını kullanmak kadar kolaydır ya da işleminize uyması gerektiği kadar özelleştirilebilirdir. Belirlediğiniz PDF dışa aktarma ayarları uygulamayla birlikte ...
Lumion’da Hataları, Çökmeleri ve Diğer Sorunları Nasıl Çözersiniz?
Soru: Lumion’da hataları, çökmeleri, aksamaları, düşük performansı ve problemleri nasıl çözersiniz? Örneğin ekranda çıkan alttaki hata mesajları: "Error creating D2D render target" "Failed to create depth -(number)" ...
Lumion’da Lisans Kayıtlandırma
Lumion’un yeni portala geçiş yapmasıyla lisans yönetiminde yeni bir alternatif eklendi. Artık lisanslarınızı Lumion hesabınıza kayıtlandırabilir ve kolaylıkla erişebilirsiniz. Bu yazımızda lisans yönetimini nasıl sağlayacağınızı anlatıyoruz. ...
Lumion’da Orijin Kullanımı
Herhangi bir uygulamada tasarım süreci devam ederken objenin uzak bir noktada görüntülenmemesi için orijinde çalışmak gereklidir. Sizlerin çalışırken belirlediği orijinde değil uygulamanın orijinin de çalışmanız gereklidir. Orijinde çalışıldığında ...