BIM modeline başlamadan önce nelere dikkat etmeliyim?

Bir 3B BIM modeline başlamadan önce nelere dikkat etmeliyim, doğru ve sorunsuz 3B BIM modelinin hazırlanması ve sorunsuz metraj almak için neler yapmalıyım?

  1. Kural: DWG çizimine başlamadan önce kontrol
  2. Kural: Doğru çizim (Nokta yakalama)

Bir 3B BIM modeli Türkiye’de genelikle DWG/DXF alarak (import) başlar. Bu destek sayfası sadece DWG/DXF import yapacaksanız ve alınan DWG/DXF bir altlık olarak kullanılıp, üzerinden çizim yapılacaksa geçerlidir.

İlk dikkat edilecek konu; 3B BIM modelinin her katının ayrı bir çizim dosyasında ve DWG’nin de ayrı bir çizim dosyasında olmalıdır.

İpucu 1 :

DWG den gelen çizim dosyasında hatalar olabilir; örneğin noktalar veya nokta sembolleri. Bunlar bir duvarın başlangıç ve/veya son noktasına yakın olursa duvarı çizerken yanlış nokta yakalamanıza neden olabilir, bunlara dikkat etmeniz gerekir. Çokça karşılaşılan konu; hızlı çizim yapmak amacındaki kullanıcı bu noktaları uzakta olduğu için görmeyecektir.

İpucu 2 :

Eğer bu noktalara ihtiyacınız yok ise DWG import yaparken ‘’Seçenekler’’den Allplan çizim dosyasına almayabilirsiniz.

Dosya>Dosya al>AutoCad verisi Al..>Seçenekler…>Gelişmiş Ayarlar

Ctrl tuşunu basılı tutun ve Nokta Sembolü seçimini kaldırın. Bu şekilde noktalar çizim dosyanıza import edilmeyecektir.

sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-1_

İpucu 3:

Mutlaka ‘’Seçenekler’’ de ‘’Farenin sağ tuşunun basılı tutulması önemlidir’’. Eğer bir noktaya farenin orta tuş tekerleği ile yaklaşırsanız, çok uzaktaki noktalara ve dwg’den kaynaklanan çizim hatalarına yaklaşma imkanınız olmayacaktır. Farenin sağ tuşu ile doğrudan ve daha kısa sürede seçilen bölgeye yaklaşırsınız.

sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-2

İpucu 4:

DWG/DXF aldıktan sonra; örneğin bir aks veya çizgi seçin ve sol tarafta ‘’Özellikler’’de Açıyı 90.000 göreceksiniz. Ancak DWG çizimindeki hata sebebiyle virgülden sonraki 5 haneyi göremeyeceksiniz.

sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-3

Bu çizim hatasını aşmak için lütfen aşağıdaki adımları uygulayınız:
Çizim dosyanızda herhangi bir yerde ‘’Mesafe’’yi ölçün ve ‘’Kesinlik Ayarın’’larının tümünü 9’a ayarlayınız.
Bu şekilde projenizde DWG den kaynaklanan hataları kontrol ederken görmeye başlayacaksınız.

sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-4

Aşağıdaki ekran görüntüsüne bakarsanız 270 derce olması gereken açı 270,572797898 olarak görünmektedir.

sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-5

Böyle bir durumda 3B BIM modeline başlamadan önce bunun farkına varacaksınız ve import ettiğiniz çizim dosyasını, örneğin çevirerek düzeltebileceksiniz ve bu düzeltmeden sonra 3B BIM modelini daha sağlıklı olarak hazırlama imkanınız olacaktır. Tabi burada 3B BIM modelini hazırlarken, ara sıra bu kontrolü yapmanızı tavsiye ediyoruz.

İpucu 5 :

DWG’den kaynaklanan veya çizim hatasından kaynaklanan noktalar ince yapı ve kaba yapı metrajını etkiler.

İnce yapının metrajının; örneğin Duvar/Tavan/Döşeme Kaplama duvar ile tam örtüşmesi ve kaplaması gerekiyor. Bu tür sorunlar ayrıca üst üste elemanlar/objeler çizilince de olabilir. Aşağıdaki örnekte: Duvar + Kiriş + Duvar üst üste çizilmiş ve kalınlıklar farklıdır.

Farenin sağ tuşu ile yaklaşınca yanlış noktalar olduğunu göreceksiniz. Düşey yüzey veya oda çizerken yanlış nokta yakalama ihtimali çok yüksektir. Bu tür detaylara dikkat etmenizi öneriyoruz.

sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-6

sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-7

sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-8

İpucu 5 :

Bir başka sebep mimari objelerin bozulmasıdır.
Eğer bir mimari obje örneğin duvar/kiriş/kolon döşeme oda düşey yüzey, kapı pencere v.b. çizerseniz ve bu objelerin üzerinde değişiklikler yaparsanız (çekiştir, modifike et v.s.) bu durumda bozulma olabilir.
Bu tür objeleri tamir etmek için aşağıdaki yöntemi uygulayınız.

  1. Yöntem: Otomatik tamir etmek
    • Tamir etmek istediğiniz çizim dosyanızı açın
    • Modifikasyon > Genel:Çatılar, Düzlemler,, Kesitler > 3B Görünümü Güncelle Göster >>>> Tümü veya projenin bir kısmını seçimini yapınız.
    • Bu fonksiyon 3B mimari objeleri siler ve ardından tekrar oluşturarak çizer.
    • Eğer projenizde aşağıdaki uyarı gelirse çizim dosyanızda bozuk olan objelerin varolduğunu gösterir ve ‘Tamam’a tıklarsanız tamir etmeye çalışacaktır.
      sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-9
    • Eğer bu fonksiyonu tekrar çalıştırdığınızda aynı uyarı gelirse bozuk obje/objelerin tamir edilemediğini anlayacaksınız.
    • Bu uyarı geldiğinde objelerin nerede olduğunu görmek ve tamir etmek için aşağıdaki manuel yöntemi kullanabilirsiniz
      sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-10
  2. Yöntem: Manuel tamir etme yöntemi
    Modifikasyon > Ek Modüller>3B Modellme>Model Verisi Kontrol Et, Kritik Verisi İşaretlesss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-11Tamam’a tıkladıktan sonra aşağıdaki pencerede kaç adet hatalı obje bulunduğunu ve nerede olduğunu DE_COMMENT Katmanına çizecektir.Bunun için ESC ile komuttan çıkarak gelen uyarıyı Evet ile tamamlayınız.sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-12Ardından DE_COMMENT Yorumlar Katmanı kırmızı değilse kırmızıya ayarlayınız ve diğer katmanları Görünür Donuk olarak kalsın/ayarlayınız.sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-13Aşağıdaki resimde gördüğünüz gibi kırmızı olan objeler >3B Görünümü Güncelle Göster<
    Fonksiyonu ile tamir edilemiyor.
    Silinip tekrar çizilmesi gerekiyor.

    sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-14

    İpucu 6 :

    3B BIM Model hazırlarken mutlaka 2 veya 3 pencerede çalışmanızı öneriyoruz.
    Böyle bir durumda animasyon penceresinde farenin sol tuşu ile hareket ettiğinizde; çevirme hedefi nokta planın ortasıdır. Ancak projede beli bir noktaya göre çevirerek daha verimli çalışma imkanı vardır.

    sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-15

    Bunun için aşağıdaki resimdeki gibi animasyon hedef noktasını çizim yapacağınız noktaya değiştirmenizi öneriyoruz. Bu şekilde özelikle büyük kat planlarında animasyon penceresinde daha rahat ve hızlı çalışabilirsiniz.

    sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-16

    sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-17

    İpucu 7 :

    Düşey yüzey çizimi:
    Bu fonksiyon; kullanıcılar animasyon penceresinde kalınlığın da görünmesini istendiği durumlarda kullanılır. Böyle bir durumda duvara veya kolonun etrafına çizilen kalınlık, çizdiğiniz yöne göre duvar içinde veya dışında olarak animasyon penceresinde görünür. Bazı kullanıcılar içe bazıları da dışa isteyebilir. Ancak içe olduğunda iki renk göstermeye çalıştığı için animasyon penceresinde görüntü biraz bozulur. Bu durumda eğer emin değilseniz İpucu 6 daki yöntemle hedef noktayı çizeceğiniz hedefe ayarlayınız ve çizerken görünüz. Ancak prensip olarak saatin ters yönüne dışa çizer. Bu bilgiler ışığında istediğiniz yöne göre çizimi yapabilirsiniz. Animasyon penceresinde bozuk görünse bile metrajı doğrudur.

    sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-18

    sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-19

    İpucu 8 :

    Otomatik alan çizimlerinde örneğin:
    “Oda, Serbest Şekil Kolon/Duvar, Döşeme, Tarama, Boyama v.s.” çizimden kaynaklanan yanlış noktaları gözardı etmek için ve/veya çizilecek alanı parça sayısına göre veya ölçüye göre otomatik çizmek için aşağıdaki fonksiyonları kullanın.

    a) Parça sayısına göre:
    sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-20

    b) Ölçüye göre:
    sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-21

    c) Daha detaylı bilgi için:
    sss_3b_bim_model_ve_metraj_dogru_calisma-22

Was this article helpful?

Related Articles

Leave A Comment?

You must be logged in to post a comment.